Заради ниските води на Дунав над 40 кораба са блокирани край Свищов. От Агенцията за проучване на плавателния път предупреждават, че е възможно корабоплаването напълно да спре.
По река Дунав един кораб може да превози едновременно по 6 безекипажни съда, натоварени с въглища, руда, пясък, части за машини.
В близките седмици, ако няма валежи в Средна Европа прекъсването на корабоплаването е много вероятно, смятат експертите. Загубите на корабоводителите се измерват в милиони.
В момента при остров Белене един кораб може да избута най-много един съд. Грижата да очертае плитчините по протежението на 270 километра, е на български екипаж. Българският кораб „Вит” е единствената машина която показва пътя на корабите и откъде могат да минат безпрепятствено.
Пътят или фарватера на корабите се очертава със специални знаци. Промяната на линията веднага се обозначава в интернет. Праговете в нашия участък от Силистра до Сомовит са 29. Освен край Свищов тежки проблеми има и при Попина край Русе.
„За 18 дена отидохме от Свищов от Австрия и тука на връщане пак 18 дена се лутаме в българския участък. Не разтоварваме в тези пристанища, където трябва, а в други,” оплаква се моряк.
От всички дунавски държави нашият участък е единственият, в който от години не са изграждани хидротехнически съоръжения.
Бреговете се нуждаят от укрепяване, защото ерозията води до образуване на плитчини и отлагане на наноси, както и до унищожение на десетки квадратни километри от територията на страната.
За миналата година загубите за четирите месеца ниски води на Дунав са повече от три милиона, без да се смятат щетите от блокираното от ледохода през зимата плаване.