Всеки трети автомобил в България ще бъде ограничен да влиза в центъра на столицата след въвеждане на ниско емисионна зона в града.

От въвеждане на еко стикера данните от прегледите дотук показват, че 37% от автомобилите у нас попадат в най-ниската екологична категория. Именно тя се очаква да получи забрана за достъп до центъра през зимните месеци и в дните с високо замърсяване.

Снимка: bTV

В най-високия клас, където са електрическите коли, попадат едва 2192 автомобила от вече категоризираните около 1,4 млн.

Все още не е гласуван обхвата на забранената за неекологични коли зона. Обсъждат се два варианта. Единият обхваща само идеалният център, а вторият много по-широк периметър от града.

Снимка: bTV

След като е преминал годишен технически преглед, автомобилът на Никола Милошев, произведен през 1998 г., попада в първа екологична категория. Това е групата на възможно най-замърсяващите коли.  Не само стари коли като тази на Никола обаче попадат в първа категория.

Имали сме случаи автомобил 2006 г., който е дизелов и е трябвало по принцип да бъде висока категория, имам предвид трета, но след като въведохме данните от компютъра, беше първа. Беше неприятно за господина, но това е положението“, разказа механикът Тодор Каров.

Такъв е случаят и със Светло. Неговата шведска кола е произведена през декември 2005 г. Нивото на газовете е перфектно, но автомобилът е на твърде много километри. 

37% са колите в най-ниската категория в цялата страна, но според общината в София са по-малко.

„Нашите разчети показват, че процентът ще е по-нисък, в порядъка на 20-24% от автопарка на София“, обясни Зафир Зарков от Комисията по транспорта в Столични общински съвет.

Дизелите с екостандарт до Евро 4 са виновни за 86% от фините прахови частици и 56% от азотния оксид във въздуха на града", твърди международен доклад за ефекта от въвеждането на нискоемисионна зона в столицата.