Всеки трети автомобил, регистриран у нас, ще получи забрана да влиза в центъра на София, когато в столицата бъде въведена ниско емисионна зона.
Обхватът на ниско емисионната зона все още не е решен, има два варианта. Едната обхваща идеалния център на града, а другата е с по-широк обхват.
Автомобилите, които биха били засегнати от това ограничение са тези от първа категория. От 12 юли 2021 г. при минаване на годишен технически преглед автомобилите се категоризират в пет екологични категории. Тези, които са в първа, не могат да влизат в центъра – това са 37% от автомобилите.
След като е преминал годишен технически преглед, автомобилът на Никола Милошев, произведен през 1998 г., попада в първа екологична категория. Това е групата на възможно най-замърсяващите коли.
Данните на министерството на транспорта показват, че 37% от вече миналите технически преглед автомобили у нас попадат в първа група и няма да имат достъп до центъра на столицата. 480 000 са категоризираните като най-замърсяващи след въвеждането на еко стикера.
Общината все още не е решила какъв да бъде обхвата на зоната, забранена за замърсяващи коли. Обсъжда се по-малка зона само в идеалния център или по-голяма, която се простира от бул. „Мария Луиза“ на север чак края на Южния парк. В пункт за технически прегледи в София ни разказват, че част от водачите са неприятно изненадани, когато получат най-ниската категория след замерването на газовете.
„Имали сме случаи автомобил 2006 г., който е дизелов и е трябвало по принцип да бъде висока категория, имам предвид трета, но след като въведохме данните от компютъра, беше първа. Беше неприятно за господина, но това е положението“, разказа механикът Тодор Каров.
Такъв е случая и със Светло. Неговата шведска кола е произведена през декември 2005 г. Нивото на газовете е перфектно, но автомобилът е на твърде много километри.
„Като цяло не са много ясни критериите, по които се определят тези категории, защото коли, които са 2007 г. също излизат първа категория. Има дизелови коли 2004 г. , които има дават втора категория“, заяви той.
Дизелите с еко стандарт до Евро 4 са виновни за 86% от фините прахови частици и 56% от азотния оксид във въздуха на града, пише в международен доклад за ефекта от въвеждането на нискоемисионна зона в столицата.
„Ниско емисионната зона ще бъде контролирана със 180 камери, които са част от управлението на трафика на града. Надгражда се тяхната функционалност с възможността да разчитат номерата на автомобилите. Идеята е да се стартира с по-малката зона, това е въпрос на консултации във всички комисии на СОС и решението, което ще се приеме“, обясни Зафир Зарков от Комисията по транспорта в Столични общински съвет.
Вчера стана ясно, че Столична община планира да въведе т.нар. "Зона 30“ в центъра на София от февруари – ограничението на скоростта на автомобилите да бъде 30 км/ч.
Вече е готов проектът за два участъка между булевардите "Пенчо Славейков", "Прага", "Скобелев", "Витоша", както и между бул. "Христо Ботев", ул. "Алабин", бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Ангел Кънчев".
Изпълнението на проектите започва с карето между булевардите "Пенчо Славейков", "Прага", "Скобелев", "Витоша", което ще бъде въведено от 10 февруари.
„Ограничението се отнася само за вътрешнокварталните улици, булевардите не попадат в тези ограничения“, заяви обаче Зарков.
Вижте какво каза още Зарков за „Зона 30“, която се въвежда в София във видеото