Пет месеца след въвеждането на мрежата от общински автомобили под наем в Париж, едва 5 200 души са закупили годишен абонамент за нея, съобщава електронното издание на в. "Фигаро".

Идеята на проекта, наречен Отолиб (Autolib), е жителите на френската столица да ползват кола само когато наистина имат нужда от нея, взимайки я под наем от общината. А целта на местните власти е да се разтовари трафикът в града.

Засега новата услуга привлича предимно млади хора, като данните сочат, че половината от абонатите са на възраст между 18 и 35 години, а 70% от тях нямат собствена кола.

За да бъде рентабилен проектът, трябва да има 80 000 абонати, ползващи електрическа кола два пъти седмично за по-малко от половин час.

В желанието си да привлече хора да ползват тази услуга, Отолиб обяви месечен абонамент от 30 евро плюс 6 евро за всеки половин час употреба. Годишният абонамент пък е 144 евро плюс 5 евро за 30 минути шофиране.

И въпреки тези "примамливи" оферти кандидатите да се повозят на общинско возило не са много.

Резултатите обаче не отчайват бизнесмена Венсан Болоре, чиято компания Блукар (Bluecar) доставя колите и колонките за зареждането им. Той очаква до края на годината абонатите да станат 30 000.

Снимка: БГНЕС

През всичките пет месеца откакто Отолиб се движат по улиците на Париж, инвестициите не спират. От началото на проекта досега станциите, от които се взимат колите, са двойно повече – 500. А до октомври се очаква да се удвоят и да станат 1050. Броят на електрическите автомобили под наем е нараснал от 250 до 1740, като до края на годината се планира те да станат 3000.

Компанията е инвестирала 100 милиона евро в системата, към които се прибавят още 100 милиона разходи за експлоатация годишно (назначени са 900 служители в колцентровете и станциите за наемане на електромобили).

Блукар води класацията за най-голям брой нови регистрации на електромобили във Франция, изпреварвайки Нисан (Nissan) и Миа (Mia), на пазар, който всъщност тепърва започва да се развива.

Болоре обаче иска да изчака една пълна година, преди да прави равносметка - търговска, но и технологична: "Електрическите акумулатори, които са особено чувствителни към студа, преживяха зимата, но още не са изпитали летните горещини", обясни той.

Освен това електромобилите не са боядисани, тъй като това позволява да се избегнат надрасквания, а и намалява теглото с 5 килограма. Дневно инцидентите с Отолиб са между 20 и 25.