Министерството на здравеопазването публикува видеоклипа, с който София кандидатства за седалище на Европейската агенция по лекарствата (European Medicines Agency, EMA). Сега седалището ѝ е в Лондон, но агенцията трябва да си намери нов дом, след като Великобритания излезе от ЕС, което се очаква да стане през 2019 г.

Кандидатурите бяха приети в началото на месеца и заедно с нашата столица желание да приемат агенцията изявиха още 18 европейски града.

Българската кандидатура беше сериозно критикувана като набързо направена и доста невзрачна – докато повечето кандидати се бяха постарали с обемни и визуално примамливи презенации, дори отделни уебсайтове и специално направени за случая видеоклипове, кандидатурата на България се изразяваше в административен текст от четири страници и зле сканирано копие на писмо от премиера Бойко Борисов (две страници на български език, плюс още две превод).

ЕМА има близо 900 души персонал, а сред най-важните условия, на които трябва да отговарят кандидатите за бъдещото ѝ седалище, бяха наличие на сграда, която може да поеме работещите в нея; достъпност на новото място; наличния на образователни възможности за децата на служителите, наличие на здравни заведения и възможности за трудова реализация на членовете на семействата им и др.

„Скъпа ЕМА, ти не ме познаваш, защото съм в другия край на континента. Ако си представим картата на Средната земя, ти би била в Графството, а аз – в Мордор. Разбира се, ти не си хобит, а ние не развъждаме орки”, се обяснява в клипа в който София говори в първо лице на ЕМА.

Така и не става ясно защо здравното министерство е решило да направи аналогия с романа „Властелинът на пръстените” на Дж. Р. Р. Толкин.

До края на видеото дикторски глас изрежда хубавите страни на столицата ни и на цялата държава, и клипът доста повече на напомня на туристическа реклама – виждат се познати именно от клип на Министерството на туризма кадри на природни забележителности, археологически обекти и, разбира се – рози.

София обяснява на ЕМА, че древните са я наричали Сердика, което значи „сърце”. Стига краят на клипа да не реферираше обратно към това („Домът е там, където е сърцето”), щеше да е просто досадна етимологическа грешка. Сердика и сърце нямат много общо (Сердика е кръстена по името на тракийското племе Серди), докато друго име на София – Средец, има известна връзка със сърце (в повечето славянски езици името на този орган е свързано с централната  му, средищна, роля в човешкото тяло).

Клипът представя и бъдещия дом на ЕМА, ако все пак София спечели надпреварата за домакинството – това ще е „София тех парк”, който в клипа също говори в първо лице: „Аз бързо се превърнах в регионално средище на начален и рисков капитал за много млади предприемачи в ЕС. Много от тях намериха подслон тук ”. В повечето случаи през последната година обаче „София тех парк” влиза във фокуса на медиите с други новинарски истории.

София има „добре развита мрежа от здравни заведения с 30 болници и още 9 университетски болници”, има и големи фармацевтични компании, както и възможности за срещи с научни работници на различни форуми, твърди още клипът, докато във видеото текат кадри от годишната дигитална конференция „Уебит”.

Освен София, за седалище на ЕМА кандидатстват още: Амстердам, Атина, Барселона, Бон, Братислава, Брюксел, Букурещ, Копенхаген, Дъблин, Хелзинки, Лил, Милано, Порто, Стокхолм, Малта, Виена, Варшава и Загреб.

В голяма част от видеоклиповете има припокриващи се елементи като: местни забележителности и местно поводи за гордост; транспорт (както международен, така и в града); училища; храна; настаняване; сигурност; туризъм и свободно време; наличие на фармацевтична индустрия; плавност при преместването на седалището на агенцията.

Вижте някои от клиповете на другите участници в надпреварата: 

Порто

Милано

Хелзинки

Дъблин

Стокхолм

Бон

Копенхаген

Малта

Букурещ

Амтердам

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement