Бунт в Бургас заради нови павилиони, които превземат града. Недоволството на търговците на дребно расте след като посред нощ в морския град се появиха няколко необозначени обекта с визия, сходна с тази на известната верига на „Табак Маркет” Lafka.
Преди седмици Административният съд в Бургас спря поставянето им заради факта, че в тях се продават едновременно и вестници, и цигари. Оказва се обаче, че за част от лавките забраната не важи.
Честит съсед
Преди дни магазинчето за плодове и зеленчуци на Сребрина Иванова осъмва с нов павилион за съсед – някой го е моментирал от 22:00 до 04:00 часа сутринта. Изумена, сутринта жената открива, че вече няма къде да постави част от стелажите си със стока.
Хората в квартала също недоволстват срещу „пришълеца", който се оказва и в пъти по-голям от предишното павилионче, чието място е заел. „Така сложено... защо е сложено тук? Ето, долу има, пред гаража има свободно място, там да го сложат. Просто да се съобразяват тези, които дават", коментира Кирил Киров.
„Как да работя, как да изхранвам семейството си... Убиват малката конкуренция... нас малките ни убиват и ни унищожават!", категорична е Сребрина.
Въпреки че конкуренцията реално не се е развихрила, продавачката в съседната будка, в която има само вестници, също се чувства притеснена.
„Като разперят перилата и като сложат и фризерите ще стане така, че все едно има изградена една стена пред нея и какво прави тази жена?!... Тя плаща и тротоарно право, което те й завземат, и в един момент ще стане така, че тя няма да има възможност да си плаща наема и ще трябва да затвори.
Като начин и стил на поведение на тази верига е един и същ във всички градове... останалите обекти около тях сами в един момент да затворят", казва председателят на Асоциацията за защита на дребния и среден бизнес в Бургас Николай Димитров.
Още един пришълец
Край една от най-натоварените спирки на градския транспорт в центъра също посред нощ изниква друга лавка, при това – доста по-голяма от обекта, който е бил там преди.
„Вчера спрях и премерих лавката, която е на тротоара на бул. Демокрация... В момента, в който си отвори перилата, пешеходците ще вървят по пътното платно, защото отпред тротоарът е 1.50 м, крилото е два метра. Никой не може да каже, че тези перила ще бъдат отворени в една посока" , казва собственикът на павилион Таня Бобчева
Проблем?
Собственикът на бивша разпространителска фирма за вестници в града, чрез която навлизат новите павилиони, не вижда място за притеснение. По думите му в основата си лавката е на площ от 4 квадратни метра.
Обяснението за среднощния монтаж: „За да не пречим през деня на движението, защото има кран, който да ги сваля. Това е съгласувано с териториалните дирекции, всичко е съгласувано къде точно да бъде поставено, така че ние не правим своеволия наши. Всичко е с тяхно знание".
Иванов коментира и че не смята, че има нещо лошо в това да има няколко обекта, при положение, че на другите търговци се позволява по един: „Ние по този начин разкриваме и нови работни места”.
Специално променената наредба, която разрешава повече от един обект, в който да се продават и вестници и цигари, обаче е атакувана в съда от над 500 търговци на дребно.
Lafka ли е, или не?
Двата обекта са получили разрешение за поставяне точно преди определението на съда, като търговци смятат, че общинските чиновници са действали съмнително бързо.
Възможен отговор на въпроса защо е станало това намираме във вида на обектите. „То е ясно. В цялата държава това е конструкцията, която Lafka разполага. Тя визията е една и съща за всички. Така че не е трудно, макар и без бранд, не е трудно човек да се досети на кой е обекта", казва Николай Димитров.
Боян Иванов обаче е категоричен, че павилионите са си негови, просто ги е купил от „Табак Маркет” и ще зарежда цигари от тютюневия концерн.
Едно е ясно - на павилионите няма маркировки, но визията им е сходна с тази на веригата Lafka, която се разрасна главоломно през последните месеци в цялата страна. Собственикът й „Табак Маркет” закупи и ред фирми за разпространение на вестници, като КЗК не видя проблем във вертикалната интеграция.
В социалните мрежи се надигна недоволство срещу Lafka заради твърденията, че веригата е инструмент за налагане на медиен монопол по линия на Корпоративна търговска банка (финансовата институция притежава процент от „Булгартабак”, а шефът й Цветан Василев често и по различни поводи подчертава, че няма вестници и телевизии – б.р.). Търговците пък видяха в модела Lafka заплаха за пазарната икономика.
„Табак Маркет” категорично определят проекта си като комерсиално начинание, насочено към семейния бизнес, но до момента не са оповестили от коя банка идва кредитирането им.