„След въвеждането на тол системата приходите от тежкотоварните автомобили в страната ще скочат седем пъти”, категоричен е министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
По-късно днес в министерството ще бъде подписан договорът за изграждане на тол системата у нас. Процедурата се забави дълго време заради обжалвания.
След подписването на договора фирмата изпълнител има седем месеца за проектиране и изграждане на тол системата в цялата страна, а след това още 12 месеца за одитиране и корекция – общо 19 месеца преди да бъде изпълнен целия договор.
„На етап изграждане и внедряване трябва да се извършат две важни дейности – избор на обхват на републиканските пътища, които ще попаднат в тол системата. Има различни варианти от около 8000 км първокласни и второкласни пътища и магистрали, до 75% от всички пътища, но съм убеден, че втория вариант няма да бъде избран”, поясни министърът.
Втората задача по думите му са определяне на ставките за отделните пътища.
„Тол таксата ще важи само за тежкотоварните автомобили над 3,5 тона. За леките автомобили остават винетките, но не хартиените, а електронните – много по-лесно е за функциониране, по-евтино е и за държавата”, категоричен е Нанков.
Смесената система тол такси за тежкотоварните автомобили и винетки за леките автомобили ще започне да функционира след 7 месеца.
„За тежкотоварните автомобили таксите ще се повишат в пъти – който натоварва мрежата повече, ще плаща повече”, допълни министърът.
Нанков е категоричен, че в никакъв случай няма да се увеличава цената на винетките, като дори ще се търсят варианти за по-гъвкаво тарифиране, като въвеждане уикенд винетка и обмислянето на механизъм за еднодневна винетка.
Според различни анализи тол системата у нас още през първата си година ще донесе приходи от около 1 млрд. лв. За сравнение, в момента от винетки събираме около 350 млн. лв.
„Въвеждането на тол системата ще ни донесе достатъчен ресурс да правим ремонти”, допълни Нанков.
„2018 г., освен годината на тол таксите, ще бъде и годината на АМ „Хемус” – 75 км от магистралата ще бъде в етапи на реализация”, поясни министърът.
Програмата за саниране
„Въведохме още по-строг механизъм за санирането и контрола върху него”, поясни Нанков. По думите му това включва ежеседмични проверки на всеки един блок, по който се работи.
„Финансовата санкция и глоба са най-добрият механизъм да се предотвратят злоупотреби”, допълни той.