Все още не е ясно, кога правителството ще одобри доклада за модернизация на армията, който включва и новия изтребител за Военновъздушните сили (ВВС). Какво обаче е най-характерно за двата самолета, около които възникна скандал – предпочетения „Грипен” и декласирания F-16.
Класираният на първо място „Грипен” лети от 1997 г. година. Доставен е на държави като Чехия и Унгария. Самолетът е ползван при операцията на НАТО над Либия. По-малък е от F-16, но носи много оръжия. Икономичен е и с хоризонт на експлоатация до 2057 г.
За повече от 40 години Бойният сокол F-16 се доказва като един от най-способните в света многоцелеви изтребители от четвърто поколение, служейки в бойната авиация на 28 държави . На България се предлага модернизиран вариант от Португалия.
Историята на конкурса за нови самолети
През годините до България са постъпвали 15 предложения за нови и употребявани самолети от 9 държави. Офертите за цените варират от 690 млн. до 1,2 млрд. лв.
Димитър Стоянов е авторът на методиката за избор на новия многоцелеви самолет.
„Причината „Грипен” да е на първо място са параметрите на офертата на Швеция – по-ниска цена, по-дълъг логистичен период”, казва Стоянов.
Той обяснява, че през 2012 г. е разглеждан Ф-16 заради поставена финансова рамка от 700 млн. лв., но решение не е имало.
Според генерала от резерва Съби Събев трябва да е ясно защо сега Ф-16 е бил декласиран. За Събев F-16 представляват мост към F-35.
„Дали България има финансови възможности да закупи след 10-15 години F-35? Лично аз се съмнявам”, коментира Димитър Стоянов.
Към момента движение по проектите за модернизация няма.