Все още не е ясно, кога правителството ще одобри доклада за модернизация на армията, който включва и новия изтребител за Военновъздушните сили (ВВС). Какво обаче е най-характерно за двата самолета, около които възникна скандал – предпочетения „Грипен” и декласирания F-16. 

Класираният на първо място „Грипен” лети от 1997 г. година. Доставен е на държави като Чехия и Унгария. Самолетът е ползван при операцията на НАТО над Либия. По-малък е от F-16, но носи много оръжия. Икономичен е и с хоризонт на експлоатация до 2057 г.

Снимка: bTV

За повече от 40 години Бойният сокол F-16 се доказва като един от най-способните в света многоцелеви изтребители от четвърто поколение, служейки в бойната авиация на 28 държави . На България се предлага модернизиран вариант от Португалия.

Историята на конкурса за нови самолети

През годините до България са постъпвали 15 предложения за нови и употребявани самолети от 9 държави. Офертите за цените варират от 690 млн. до 1,2 млрд. лв.

Димитър Стоянов е авторът на методиката за избор на новия многоцелеви самолет.

„Причината „Грипен” да е на първо място са параметрите на офертата на Швеция – по-ниска цена, по-дълъг логистичен период”, казва Стоянов.

Той обяснява, че през 2012 г. е разглеждан Ф-16 заради поставена финансова рамка от 700 млн. лв., но решение не е имало.

Според генерала от резерва Съби Събев трябва да е ясно защо сега Ф-16 е бил декласиран. За Събев  F-16 представляват мост към F-35.

„Дали България има финансови възможности да закупи след 10-15 години F-35? Лично аз се съмнявам”, коментира Димитър Стоянов.

Към момента движение по проектите за модернизация няма.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement