Инвеститори ползват поредица от вратички в нормативната уредба, за да изграждат небостъргачи в София, работим за промяната ѝ, за затваряне на вратичките в законите, заяви главният архитект на София Здравко Здравков пред журналисти.
Той коментира намерението за строеж на 44-етажна сграда на ъгъла на булевардите „България“ и „П. Ю. Тодоров“.
Става въпрос за 150-метрова сграда, която може да изникне върху терен, отреден според Общия устройствен план на София за озеленяване. Въпреки това през поредица от вратички в нормативната уредба и с помощта на съда инвеститорът е получил разрешение за строеж. В края на миналата година Върховният административен съд реши окончателно да отмени отказа на главния архитект да разреши проекта, защото ОУП не важи в частта му за конкретния терен.
„Задължих инвеститорите да си преработят проектната документация в съответствие с влезлите в сила общи планове, тъй като ПУП на тази територия няма“, каза Здравков. Те обаче категорично са отказали.
„В момента съм в ситуация, в която Върховният административен съд ми наложи глоба от 1000 лв. за неспазване на съдебното решение. Обжалвам глобата и смятам, че не мога да изпълня съдебно решение, което ме кара да извърша закононарушение“, посочи главният архитект.
Задължават ме да изпълня съдебното решение, като допусна изграждането на една 44-етажна сграда. В същото време ме задължават да изпълня Общия устройствен план, който е действал към 2007 г., в който теренът е отреден за зона за обществено обслужване, допълни главният архитект.
Той подчерта, че няма да извърши закононарушение и е против толкова високо строителство в този район на града.
Според него бъдещото сити на София може да се развива на изток около метростанцията на бул. „Цариградско шосе“ при Експоцентъра, също в западна посока – при продължението на бул. „Царица Йоанна“, около жп гарата или северно от нея, както и в района на летището, стига да е възможно.
„Места има, но те трябва да се определят в Закона за устройство и застрояване на Столичната община“, посочи Здравков.
По думите му мястото на високите сгради трябва да бъде там, където има транспортни връзки, защото цялостната концепция за придвижване пеша е насищането на функции на местата на метростанциите, там където има паркинги и довеждаща инфраструктура газ, ток, вода и канал.