В Полша: Фирма използва инвалиди за онлайн тролове под наем

Журналистическо разследване показва по какъв начин се отравя дебатът в социалните мрежи

Снимка: iStock

btvnovinite.bg

Публикувано в  12:30 ч. 01.11.2019 г.

Десетки хиляди провокативни коментари, масово тиражиране на неистини от десетки тролове, контролиращи армии от фалшиви профили и, зад всичко това, маркетинг фирма, която манипулира общественото мнение в полза на всеки, който е готов да си плати – по този начин се изкривява дебатът в социалните мрежи в Полша по ключови за бъдещето на страната въпроси, става ясно от мащабно разследване, цитирано от „Гардиън”.

Полската разследваща журналистка Катржина Прузкиевич успяла да се внедри в малка компания на име Cat@Net, описваща себе си като „дигитална пиар агенция със специалисти, които изграждат позитивен имидж на физически и юридически лица, както и на държавни институции”. В действителност, основен предмет на дейност на фирмата от Вроцлав е било отглеждането и насъскването на тролове в социалните мрежи.

За целта служителите получавали всекидневни указания, а експерти сравняват системата на контрол със заповедите на армейски командир. Журналистката видяла с очите си това в момента, в който била допусната до вътрешната комуникация във фирмата. Използват се близо 180 профила във "Фейсбук", както и още десетки в другите платформи - "Туитър", "Инстаграм" и "Ютуб".

Репортерката под прикритие била повишена преди няколко месеца и вече работела директно с копирайтърите (автори на комерсиални текстове - б.р.), които спускали "опорните точки" на троловете.

Една от кампаниите, в които Прузкиевич била ангажирана, била в подкрепа на държавната телевизия Те Ве Пе – критикувана заради близостта си с управляващата ултраконсервативна партия „Право и справедливост” и заради използването на език на омразата спрямо представители на малцинствата.

Според изследователския център „Ай Ес Ди Глобъл”, който следи радикализацията, фалшивите профили, създадени от Cat@Net са генерирали около 10 000 поста в подкрепа на държавната телевизия и тяхното съдържание е стигнало до 15 млн. поляци. Според вътрешни документи, до които от „Гардиън” са получили достъп, целта на кампанията е била да се заглушат критиките към едностранчивото отразяване на ключови теми от медията.

Работата на агенцията обаче далеч не била свързана само с десния политически спектър. До троловете прибегнал и крайноляв депутат, който искал да влезе в европарламента. 90 профила били натоварени с разпространяването на информация за него и с коментари в негова полза в различни форуми, групи и страници. Нещо повече, друг екип тролове – с крайнодесни профили, били ангажирани, за да създават спорове с първата група и така да повишават интереса към политика.

Сред по-любопитните операции по налагане на влияние в общественото пространство е опитът да се повлияе на решението на правителството да купи американски изтребители F-35. Клиентът на Cat@Net искал чрез тролове да накара властите да предпочетат „Еврофайтър”. Имало и директива: „F-35 е враг номер 1 (…) Не прекалявайте с хвалбите за „Еврофайтър”, защото (потребителите ще разберат), че сте тролове”.

Според журналистическата фондация, провела разследването, голяма част от служителите на Cat@Net са хора с увреждания и това даже е позволило на фирмата да получи стотици хиляди евро от Националния фонд за рехабилитация. Катржина Прузкиевич коментира пред „Гардиън”: „Много от тях са наистина добри хора, съчувстват на страдащите, участват в благотворителни инициативи в свободното си време, но уврежданията ограничават възможностите им да работят. За тях това (да са тролове-б.р.) е просто работа”.

Клиентите на Cat@Net са пестеливи в коментарите си, като единствено отбелязват, че спазват етичните правила в своите бизнес дела. В повечето случаи е възможно даже да не са знаели с кого точно работят в социалните мрежи, защото други пиар агенции са играли ролята на посредник, отбелязва британското издание.

Самата маркетинг компания отрича да се занимава с пропагандна дейност: „Ние комуникираме достоверна информация, говорим от името на клиентите си и промотираме техните продукти и услуги както всяка друга агенция от този тип”.

Към момента агенцията е изтрила цялото съдържание на сайта си, а властите разследват траншовете, които е получавала заради наемането на хора с увреждания.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече