Риба, сладолед, пържоли, кренвирши, ваксини: Битката с COVID-19 на логистичния фронт

Вчерашните кадри от нашата страна са смущаващи, но не бива да подписват присъдата на цялата имунизационна кампания

Снимка: bTV

Явор Николов Явор Николов

Публикувано в  15:12 ч. 27.12.2020 г.

Сериозни лица на министри и здравни експерти обясняват пред камерите сложно звучащи организационни планове, за които са заделени милиони левове и накрая… COVID ваксината се вози в бус с нарисувани по него кренвирши, за да бъде прибрана в съветски хладилник ЗиЛ – от пиар гледна точка, България вероятно не се превърна в блестящ пример със своето начало на масовата имунизация срещу коронавируса.

Шегичките за „О-о-о, Пепи, докараха ваксините!“ със сигурност не помагат за това повече хора да изберат да се предпазят с новия препарат. Наличието или липсата на лепенки с кренвирши по буса, обаче, е само елемент от голямата картина, в която човечеството буквално пренаписва правилата за битка с пандемиите.

Всъщност е сложно: Както беше подчертано хиляди пъти през последните седмици, ваксината на „Пфайзер“ и „Бионтех“ не е лесна за дългосрочно съхранение. Препаратът оцелява при -70 градуса по Целзий за повече време, а това означава две неща – много мощни специализирани фризери и огромно количество сух лед за транспорта между тях.

Никоя здравна система не е подготвена за подобна логистика, защото никога до момента не е имало нужда от нея. Даже богати държави като САЩ и Канада решиха да не чакат специализираното оборудване да бъде произведено и доставено и се обърнаха към наличното. А то е преди всичко в сектора на храните.

Фирми, произвеждащи рибни продукти, месо, сладолед и т.н. предложиха услугите си за съхраняването на ваксините. Даже и с тяхна помощ, отново говорим за надпревара с времето – от заводите на „Пфайзер“ препаратът се кара в сух лед, за да се натовари на самолет, после – на камион до мястото, където може да бъде прибран. Забавяне във всеки един момент може да компрометира пратката и да се наложи да се ползва веднага – а това може да наруши графиците и да остави хора от рискови групи без ваксина.

Така или иначе, не е прецедент фирми да помагат по линия на ваксините.

Сега не е толкова рисково: Както отбелязаха и българските здравни власти, и компанията, предоставила безвъзмездно бусовете си за транспорт на ваксината, проблем има когато искаме да я запазим за дълго време. Ако планираме имунизацията на хора в близките дни, препаратът просто трябва да стои на между 2 и 8 градуса, т.е. в нормален хладилник.

Сегашната първа партида ваксини се очаква да бъде усвоена именно в рамките на дните до Нова година и така няма опасност доставеното да се развали.

След няколко дни ще е друго: Както премиерът Борисов вчера отбеляза, след броени дни у нас ще има „десетки хиляди“ ваксини. С оглед процедурата на имунизация, не можеш да ваксинираш хора „на конвейер“. Това означава, че вероятно поне на първо време част от доставеното ще трябва да е дълбоко замразено – докато се стигне до прилагането му.

В този случай обикновен товарен автомобил с хладилна инсталация няма да свърши работа – ще трябва да се гарантират -70 градуса от пристигането на българска територия до прибирането във фризера. Към момента не е ясно дали и как ще може частният сектор да помогне на държавата в тази ситуация.

Какво е специфично българското тук: Похвално е, че българска фирма с доказана през годините способност да транспортира чувствителни на температури стоки „дава рамо“ на държавата в един тежък за нея момент. Странно е, обаче, че в случая говорим за транспорт (а не дългосрочно съхранение), извършван от производител на храни, а не от компания от сферата на логистиката или, особено, на транспорта на медикаменти.

Адв. Мария Шаркова отбелязва и друго – именно специализираните фирми спазват определени правила, които подлежат на контрол и които вече не са отговорност на производителя: „Тази публична демонстрация на властите на неуважение към създадените от тях правила смазва и малкото доверие, което хората имат в способностите им“.

Действително, пърсенето във фотографските масиви на „Ройтерс“, "Франс прес" и „Гети Имиджес“ показва, че, поне при отразените медийно акции по транспорт на ваксини, главна роля са имали именно куриерски фирми (в т.ч. и специализирани такива), а много от превозните средства са без брандиране. Защо у нас не е станало така е въпрос, на който към момента няма отговор.

Любопитен факт: Хладилникът, в който РЗИ-Пловдив съхранява ваксините за няколко области, най-вероятно е ЗиЛ-Москва КХ-240. Това е един от класическите модели съветски хладилници. Според специализирани сайтове е произвеждан между 1960 г. и 1969 г., но вероятно в други заводи е бил сглобяван и след това. Модерният за времето си дизайн е най-малкото вдъхновен от актуалните модели на „Дженерал Електрик“. Освен това, както разбрахме, позволява заключване с катинар.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече