Промени в изпитите след VII и XII клас: Какви са притесненията и ще се случи ли реформата

Дори да звучи като добро намерение, чрез промените ще се задълбочи социалната разлика между учениците, смята учителят Емил Джасим

btvnovinite.bg

Публикувано в  09:15 ч. 26.06.2020 г.

Промени в изпитите след VII и XII клас предвижда образователното министерство. Седмокласниците вече ще държат т. нар. „интегрирани“ тестове, а зрелостниците ще трябва да учат повече за „Среден“ - 3.

Снимка: btvnovinite.bg

Седмокласниците ще се явят на първите интегрирани тестове през лятото на 2023 г. Изпитът по български език вече ще включва и въпроси по география и история. А по математика ще бъде комбиниран с материал от биология, химия и физика.

Снимка: btvnovinite.bg

Учениците, които пък след 2 години ще бъдат зрелостници, ще трябва да се стараят повече, за да издържат матурите. Причината – повишава се прагът за изкарване на оценка „Среден“. Ако досега при 23 точки те са минавали изпита, то след две години миниумът ще е 30 точки.

. Ще покаже не колко много учат учениците, а колко дълбоки са джобовете на родителите им, защото се насърчава максимално паралелното образование“.

Това заяви учителят Емил Джасим в студиото на „Тази сутрин“. По думите му се очаква от министерство, което не може да реформира от години учебните програми, да направи изпит върху тях.

Снимка: btvnovinite.bg

„Определяща е некомпетентността на определени хора, най-често директори на дирекции. Притеснително е, че няма прозрачност. До ден днешен нямам информация къде са отворените данни на министерството. Стратегическите цели са ясни – въпросът е какво ще се получи“, коментира той.

И продължи: „Функционалната грамотност не се променя с изпити, а в промяна в начина на преподаване. Учителите бяха ли квалифицирани да преподават по модерен начин – не. Може би пандемията свърши половината работа“, подчерта Джасим.

Според него истинската реформа ще дойде, когато едно дете от отдалечено село има същия достъп до образование, какъвто има едно дете в центъра на София.

А директорът на Национална финансово-стопанска гимназия Мая Гешева заяви, че промяната ще започне от учебните програми, като това няма да се случи днес и ще преминат няколко учебни години, докато се стигне до НВО в новия формат.

„Дневният ред на обществото задава промените. Всички искаме образованието и учениците да се развиват. МОН кодифицира необходимостта и потребността от промените“, обясни тя.

Снимка: btvnovinite.bg

Според нея решението един ученик да посещава частни уроци е лично. Гешева смята, че стратегическите цели на този тип оценяване са по-различни и в основата им не стои необходимостта от разширяване на обема на паралелното образование.

Васил Николов от Национален инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система заяви, че на пръв поглед промените звучат добре, но е притеснен от начинът, по който ще бъдат изпълнени.

По думите му досега всичко се е правело половинчато и промените не са се случвали изцяло, за да са компромисни за всички.

Снимка: btvnovinite.bg

„Когато си поставен в ситуация, в която детето трябва по някакъв начин да се справи с нещата, с които не може – вероятно е да се стигне до частни уроци“, коментира той.

Вижте още във видеото!

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече