Милчо Левиев поощрил първите опити на Стефан Вълдобрев в музиката

Вълдобрев и Стунджи от „Обичайните заподозрени“ броени дни преди отново да излязат на сцената на зала 1 на НДК

Снимка: Даниел Димитров

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  15:56 ч. 04.11.2019 г.

Те са двама от най-ангажираните артисти в България и това го знае всяко хлапе. Ангажираността означава, че някой желае да работи с теб, което пък издава не само висок професионализъм, но и изключителна доза човечност. Всеки иска да има частица от творческия заряд и ентусиазъм на Вълдобрев и Стунджи.

Когато двамата седнат един до друг, усещаш как голямото сърце на Стефан е като акумулатор за околните, а Стунджи е обвивката – душата, способна на приюти всеки гост и да го приземи със силата на разума.

Няма нищо случайно в това, че самият Милчо Левиев дава индиректен тласък на начинаещия тогава музикант Стефан Вълдобрев. А посредникът в тази „връзка“ е учителят Тодор Колев. Началото за Стунджи е през далечната 1974 г., когато сяда за пианото, но в същото време се обръща и към ударните инструменти. Успехът идва съвсем скоро – от най-ранна възраст той е в основата на различни състави като барабанист. И така е до ден днешен – и Вълдобрев, и Стунджи са запазена марка за високо качество. 

Броени дни преди втория голям концерт на „Обичайните заподозрени“ в зала 1 на НДК и след стотици срещи с публиката, Стефан Вълдобрев и Стоян Янкулов - Стунджи правят кратък преглед на едно приятелство, което продължава вече четвърт век. 

Вълдобрев и Стунджи – за нещата, които ги свързват и за тези, които и разделяг, за богатството на България, за подема в българската музика, за мечтите, за големите имена в културата и специално – за Милчо Левиев.

- Обикаляте страната надлъж и нашир. Научихте ли нещо ново за хората в България?

Стефан Вълдобрев: Да. Много хубав въпрос е това. Защото всяка вечер виждам нещо, което ми се иска да споделя - България изобилства от прекрасни хора. В същото време, седим и се чудим защо се показва другото й лице, и защо тези прекрасни хора са натикани в ъгъла, в периферията.

Стунджи: Слава Богу, има млади хора, които идват да гледат и да слушат музиката, която правим – това, което сме ние. От друга страна, публиката е такава, каквото ти я направиш – като начин на изпълнение, като раздаване и 100-процентово отдаване на сцената. Ни най-малко не си позволяваме да заблуждаваме публиката и да я лъжем с нещо. И тя ни се доверява напълно.

Не знам при другите изпълнители дали е същото. Но ние виждаме едни щастливи млади хора.

Вълдобрев: Наскоро пак ни казаха: „Вие, в този малък град, на този малък площад, направихте концерт като за последно“.

Стунджи: И всеки път е така. Ние няма как да не се раздаваме.

Вълдобрев: Никога не си позволяваме да отидем някъде проформа, да отбием номера, да си изпеем песничките и да бягаме.

Аз обичам да говоря с хората, обичам да ги опознавам, да ги разбера какви са. Преди да отида някъде, винаги се интересувам с какво се занимават, какво правят, срещам се с тях и тогава виждам тези хубави, страхотни хора, с които е изпълнена цялата ни страна.

Стунджи: Впечатленията на Стефан са по-истински, защото той е по-контактен, за разлика от мен. Той много говори с хората и се раздава.

- Казвате, че публиката е такава, каквото я направите. Но може ли публиката да диктува настроението на един концерт от началото до края?

Вълдобрев: Случвало се и ние да диктуваме нейното настроение и тя да диктува нашето.

Стунджи: Публиката диктува нашето настроение най-често в началото на концерта. Тогава започваме да се чудим какво става – добре ли е всичко... Но, в крайна сметка, ние правим това, което можем и нещата винаги се обръщат.

- Вие сте двама от най-ангажираните артисти в държавата. Какво бихте казали на колегите ви, които твърдят, че за музикантите у нас работа няма и музикант къща не храни?

Вълдобрев: На този въпрос Миро (китаристът Мирослав Иванов, един от „Обичайните заподозрени“ – бел. а.) обикновено отговаря: „Ами не храни, защото няма къща!“ (Смее се – бел. а.). Но в случая Стунджи е най-работещият музикант – и къща храни, и студио, дори, и гараж (Смее се – бел. а.). Това е студиото, в което репетираме и записваме.

Стунджи: Преди имаше период, в който всичко беше замряло, нямаше никакъв интерес. Но в последните 3-4-5 години има голям подем. Има много музиканти. Много млади напъплят. Всеки се стреми да прави нещо. Има разшумяване. И този подем се дължи на хората, които обичат да слушат музика, искат да си направят концерт, тържество или парти, искат да поканят музиканти, а не да пускат записи. По този начин музикантите са стимулирани да направят нещо ново, да издадат албум. Това е едно надграждане...

Вълдобрев: И това има връзка с предишния въпрос – канят те, когато видят, че се раздаваш. И знаят, че ще видят едни хора, които няма да маркират, а ще приемат всичко емоционално. Радостното е, че има все повече групи, които приемат работата си по този начин. Всичко това се вижда от хората.

Снимка: Даниел Димитров

- И двамата сте мултиартисти: Сетфан Вълдобрев е и в театъра, и в киното, и е автор на музика и текстове, Стунджи пък е част от проекти във всички възможни жанрове на музиката, отделно от това е майстор на десетки видове ударни инструменти. Какво диктува изграждането и надграждането на този мултиартистизъм?

Стунджи: Не мисля, че трябва да се поставят граници...

Вълдобрев: ... и това не го правиш умишлено, а защото можеш...

Стунджи: ... и защото имаш нужда да го изкараш от себе си.

Вълдобрев: Аз, например, много искам да танцувам. Като видя народни танци, от вътре ми идва да стана и да заиграя. Но всичко е само във фантазията ми, свивам се в ъгъла и се крия, защото, ако изляза, ще стана за смях.

Стунджи: Същото е и при мен с танците, въпреки че цял живот съм свирил на танцови състави и имам желание да играя като истински танцьор, но не мога и това е.

Вълдобрев: Това, което по-скоро ни обединява е, че не обичаме климатици (Смее се – бел. а.) и най-много ни разединява от останалите в групата.

Стунджи: Не обичаме климатици, обичаме топлото, лятото и слънцето.

- Мултиартисти сте, не обичате танци, мразите климатиците. Явно доста си приличате.

Вълдобрев: Има една огромна разлика обаче. Стунджи, както се занимава с хиляда неща, е най-подреденият човек, който въобще може да си представите. При него всичко е ясно разграфено – до милиметър и до секунда. При мен нищо не е ясно, но пак се случват нещата. Което е чудо и не знам как става. (Смее се – бел. а.)

Снимка: Даниел Димитров

- Има ли песни, които не стават за голям концерт?

Стунджи: Това е моята песен, която още не съм измислил (Смее се – бел. а.).

Вълдобрев: От две години ги моля да запишем албум, в който да не съм само аз композиторът. Ние сме петима и всеки като измисли по 2-3 песни – ето го новият албум.

Стунджи: Това е спускане от горе, Божа работа, даденост. Не ми е дадено да измисля песен...

Вълдобрев: Ти измисли бийт, а аз ще измисля песента. Съвременните песни са 90 на сто бийт, няма мелодия.

Стунджи: Аз, като измисля бийт, се оказва, че с този бийт са записани някъде около 8,7 милиона песни в света.

- Кой е гръбнакът на „Обичайните заподозрени“?

Стунджи: Ако говорим за изпълнението, барабаните водят ритъма. Но ако говорим за творчески гръбнак – това е Стефан.

- Всичко ли е под негов диктат?

Стунджи: Той просто ражда интересни идеи, които всички ние възприемаме, понякога спорим. Поне досега е било така и, слава Богу, че е така, защото е успешно.

Вълдобрев: Обсъждаме много. Ако съм убеден в нещо, бързо ги убеждавам и тях, и става много лесно. Но, ако имам съмнения, много се вслушвам. Затова тези обсъждания за много важни.

- Стунджи, работил сте с големи имена в поп музиката като Вили Казасян и Емил Димитров, от които може би сте научил много. На какво Ви научи работата със Стефан Вълдобрев, оказва се, че имате професионални отношения от 25 години?

Стунджи: Има на какво да ме научи. Той казва за себе си, че избухва и не се въздържа, но аз избухвам повече от него, и то без да има смисъл (Тук Стефан Вълдобрев кима неодобрително – бел. а.). И точно това се опитвам да възприема от него – да гледам отгоре на нещата, по-наедро, не толкова детайлно и дребнаво.

Вълдобрев: Разбирам те какво имаш предвид. Понякога има дребни неща, за които може да се хванеш, че те дразнят. Обаче, ако погледнеш голямата картина, разбираш, че е много по-важно да действаш напред. Тогава дребните неща нямат смисъл.

Стунджи: Това е, на което Стефан ме учи и все още се опитвам да бъда такъв, но не го постигам на 100 процента все още.

Снимка: Даниел Димитров

- Знам, че и двамата имате какво да кажете за Милчо Левиев...

Стунджи: Той беше вдъхновител, учител и голяма личност, и хуморът му беше много забавен. За мен е било голяма чест да свиря с него, защото е школа.

Веднъж, след един концерт, на сутринта се разминаваме в хотела. Вече беше време да си ходим, той се обръща към мен и ми казва: „Стунджи, ако случайно ти излезе гиг, вземи го!“. Голям шегаджия беше.

Вълдобрев: През 1993 г. бях студент в 4-ти курс, във ВИТИЗ. Вече бях написал 8-9 музики за театрални спектакли и те бяха събрани в една касетка. При едно от първите връщания на Милчо Левиев в България бях помолил моя учител Тодор Колев да му даде касетката за мнение. Защото знаех, че Милчо също е композирал за театър, дори първата му работа е била в Пловдивския театър като композитор. После се видяхме с Тодор Колев и той ми каза: „Чу я много внимателно – няколко пъти, и каза, че е театрална музика пар екселанс, и смята, че трябва да продължаваш да пишеш по този начин“.

За мен в този момент това беше много важно, защото бях в началото и не знаех дали мога. След това, през годините, написах десетки композиции.

- Стана ясно, че се познавате от четвърт век. Накрая, нека всеки от вас да каже как другият се променил за това време.

Стунджи: Стефан беше по-слаб (И двамата избухват в смях – бел. а.). Той вече е по-здраво стъпил на земята, по-мъдър е. Няма го това младежко летене в облаците. Като музикант има много добри попадения – като музика в театъра и на рок сцената. Определено мога да кажа, че има развитие (Смее се – бел. а.).

Вълдобрев: Стунджи беше по-нетърпелив. Имаше по-южняшки темперамент като по-млад, по-дълга коса, по-испански вид, някак по-потаен за мен. Сега се е побългарил, в хубавия смисъл на думата. По-благ е, внимателен, открит, ведър. Много харесвам, когато се усмихва. Покрай моите актьорски поведения, чувството ни за хумор – и на Стунджи, и моето, и на останалите Заподозрени, много приятно се разви в една посока. В началото беше по-трудно, защото всеки имаше малко по-различно усещане за нещата. Но, с течение на времето, започнахме да говорим на един език, да правим всичко с усмивка и веднага да се разбираме, защото чувството ни за хумор е общо.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече