Версиите за авиокатастрофата край Шабла: Проверяват парашутните светещи мишени*

Експерти коментираха дали технически проблеми, или нещо друго е причинило инцидента с изтребителя

Ивайло Везенков Ивайло Везенков

Публикувано в  19:39 ч. 11.06.2021 г.

Възможно ли е парашутната мишена да е довела до катастрофата на военния МиГ-29 в Черно море – това е една от версиите, която също е във фокуса на разследващите.

Бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов категорично отхвърли версията пропуски при поддръжката на самолетите да са предизвикали инцидента.

Снимка: btvnovinite.bg

Парашутните светещи мишени, предназначени за обучение в стрелба с ракети въздух-въздух, се произвеждат в казанлъшкото предприятие „НИТИ“. Единичната цена е 19 500 лв.

По информация на bTV тече проверка и по въпроса дали устройствата по някакъв начин са допринесли за трагедията. Чака се становището на висококвалифицирани експерти.

Снимка: btvnovinite.bg

Един от договорите, подписан от предишното ръководство на Mинистерството на отбраната, е за 7 светещи парашутни системи за близо 140 хил. лв. При получаването на подобно оборудване експертите на ведомството трябва да се уверят, че всичко е изправно. След това отговорността за качеството е в техните ръце.

„До момента, в който бях министър, не е докладвано за неизпълнения на служебни задължения или немарливо изпълнение на служебните задължения“, отговори бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов.

Снимка: btvnovinite.bg



Кога и как изтребителят на майор Валентин Терзиев е бил поддържан и ремонтиран, вече е ясно за разследващите от документацията на машината. „Ако се налага, някои от двигателите отиват на ремонт в Русия, към МиГ. На другите – ресурсът им се удължава тук“, обясни Каракачанов.

И във военната, и в гражданската авиация всичко е тренирано – дори непредвидените ситуации. Затова според бившия директор на „Авиоотряд 28“ Цвятко Луканов, независимо какво ще покаже разследването, основният проблем в авиацията остава недостатъчният брой летателни часове.

„Не може момчета на по 22 - 23 години служба – с 600 часа нальот. Това е по 23 часа на година или три часа на месец“, уточни Луканов.  

Снимка: btvnovinite.bg

Нито един изтребител не може да излети, без да се изпълнят всички процедури, а по веригата има много замесени хора. Експертите не допускат пропуск в това. Велико Киряков е бил командир на авиобазата в Узунджово до 1990 г. и има 30 г. стаж в бойната авиация. Той допуска, че ниската височина, на която е бил пилотът при поразяване на целта,  може да се окаже ключова при разследването.

„Военният пилот казва, че информацията от черната кутия е решаваща, но само тя не е достатъчна за подреждането на целия пъзел“, уточни Киряков.

От прокуратурата отказаха информация на какъв етап е разследването. Данните от вътрешната проверка, която извършва звеното за разследване на инциденти към Министерството на отбраната, все още са секретни.

*Публикацията е обновена на 28.06.2021 г. В първоначалната версия беше посочено, че "Вертекс" ЕООД е производител на част от компонентите, което не е вярно - фирмата извършва единствено търговска дейност.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече