Докладът на „Военна полиция“: Загуба на ориентация е довела до катастрофата с МиГ-29

Разследващите отхвърлят отказ на техниката и инцидент при стрелбата с ракета

btvnovinite.bg

Публикувано в  15:29 ч. 14.07.2021 г.

Загуба на пространствена ориентация е основна причина за фаталната катастрофа с изтребителя МиГ-29 от 9 юни тази година, при която загина пилотът майор Валентин Терзиев. Това е заключението на разследващите, публикувано от Министерството на отбраната днес.

В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета. Те са отхвърлени след анализ.

Като съпътстващи причини са посочени неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, особености на нощния полет по прибори и неправилно разпределението на внимание преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.

Заключенията са на база информацията, събрана на земята. До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.

В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета.

Фатален отказ на техниката

Разследващите са проверили направените проверки по МиГ-29 преди полета, като не са били констатирани проблеми. Автоматичните системи също не са подали информация за откази, пилотът не е докладвал за необичайно поведение на машината. Пробата от горивото е в нормите.

„При разглеждане на подводните снимки от мястото на падане на самолета се констатира, че сред останките има запазени дискове на работни колела от турбокомпресора (компресор-турбина) на двигателите с изцяло липсващи лопатки, равномерно скъсани в основата. Този факт показва, че при срещата на самолета с водата, турбокомпресора се е въртял с високи обороти, което от своя страна предполага, че двигателите са работили на повишени режими“, пишат разследващите.

Според тях версията за технически проблем е „малко вероятна“.

Поразяване от собствената ракета?

Видеоклип от стрелбата, заснет от производителя на авиомишената, е доказателство за това, че атакувалият я изтребител не е продължил полета си по опасна траектория, която влиза в обсега на разлетелите се след прякото попадение осколки, става ясно от доклада.

Според авторите му откриването на останки от машината групирани в радиус от около 100 метра на 70 м дълбочина повече от седмица след катастрофата и наличието на петна от керосин показват, че самолетът не се е запалил и разрушил във въздуха.

Това прави и тази версия „малко вероятна“.

Полет директно към водата

От комисията отбелязват, че илюзиите за пространствено положение в полет не са рядкост и за 17 години 19 американски пилоти на изтребители са загинали именно при подобни обстоятелства.

Разследващите посочват, че при фаталната стрелба мишената е увеличила скоростта си над нормалното, като в резултат пилотът е поддържал визуална връзка с нея, мислейки си, че се намира в хоризонтален полет – когато всъщност е бил в сравнително плоско пикиране.

Ситуацията е прераснала в аварийна когато пилотът е започнал завой надясно с над 900 км/ч след пуска на ракетата по мишената: „Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална“.

„Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“. Тя възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота“, се посочва в доклада.

Вижте във видеото коментара на авиоекспертът Ангел Борисов!

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече