Ново проектиране на съоръжения от магистрала "Тракия" от Стара Загора до Нова Загора е на основата на законодателството ни и на сключените договори за строителство и допълнително проектиране на отсечката. То е съгласувано и с Агенция "Пътна инфраструктура", заяви във времето за парламентарен контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в отговор на депутата от Синята коалиция Ваньо Шарков.

От Синята коалиция не бяха доволни от отговора на министъра, което предизвика Шарков да даде брифинг в парламента и да поиска оставките на ръководството на АПИ.

Преди брифинга в отговор на депутатския въпрос Плевнелиев заяви, че препроектирането е на основата на положителните становища на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, както и на дружеството, управляващо строителния надзор. "Според договора АПИ, като възложител на проекта, има компетенциите да одобри или отхвърли промени по инвестиционния проект", уточни Плевнелиев.

"Сключеният договор позволява всяка промяна от първоначалния инвестиционен план, но тя трябва да бъде за сметка на изпълнителя, да не да води до удължаване на времето за изпълнение на проекта или поскъпването на изпълнението. На основата на тези изисквания АПИ е установила, че препроектирането е допустимо и дори води до положителни ефекти за отсечката - ще бъдат изпълнени изисквания за строежи в земетръсни зони, ще се намалят разходите по поддръжката", допълни министърът.

"Позволението за препроектирането е дадено не по правилата на сключения договор за изпълнение на проекта", заяви от своя страна депутатът от Синята коалиция на брифинга в парламента. По думите на Шарков в договора е записано, че до 30 дни трябва да бъде позволено препроектиране, а ако това не стане в този срок, препроектирането се счита за отказано. "Днес разбрахме, че процедурата е отнела четири месеца, което грубо нарушава договора", заяви Шарков.

Той добави, че от АПИ са разрешили промени, които императивно е забранено да бъдат направени в договора с изпълнителя на строителството. По думите му, тези две нарушения застрашават европейското финансиране на проекта. "Съществува реална опасност така желаната магистрала да бъде построена с пари на данъкоплатеца", добави депутатът от Синята коалиция.

Заради посочените нарушения сините настояват ръководството на АПИ да бъде сменено. Другото им искане е да бъдат отстранени нарушенията по изграждането на отсечката, за да не бъде застрашено финансирането от ЕС.