"Обсъдените мерки за намаляването на цената на горивата всъщност са начин държавата да отстъпи повече приходи или да поеме повече разходи, така че да облекчи търговците и производителите и крайната цена за клиента да бъде по-ниска", заяви в студиото на "Тази сутрин" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.
"Най-важното условие, за да се гарантира минимална цена, е свободната конкуренция. Ако има такава среда, когато предприемем тези три мерки, те ще отидат като печалба при клиентите, а не при производителите или при търговците", добави Трайков.
По думите му България има един от най-ниските акцизи на дизела в Европа, само в Литва той е по-нисък. "Ако производствените цени в България са колкото в останалите европейски рафинерии, цената на дизела у нас би трябвало да е втората най-ниска. А на практика има 10 държави с по-ниска цена и две държави, които имат колкото нашата. Тоест има най-малко 12 държави, които си купуват от рафинериите по-евтин дизел", отбеляза Трайков.
"В България пазарът на горива е свободен, доколкото знам има над 200 вносители. Тези вносители би трябвало да могат да внасят това по-евтино гориво и да реализират печалба. По някаква причина обаче всички продават на една и съща цена и това създава основания Комисията за защита на конкуренцията да бъде сезирана, за да провери каква е пазарната ситуация. Това ние направихме в началото на седмицата", уточни икономическият министър.
Според него ако производствените разходи на българската рафинерия са по-високи от средно европейските, това не е проблем на държавата, защото рафинерията не е държавна. По повод твърденията на шефа на "Лукойл" Валентин Златев, че заради свитото потребление у на рафинерията на практика работи за минимална или почти нулева печалба, Трайчо Трайков заяви, че "това би било признак за удивително неефективна операция в тази рафинерия".
"Аз съм сигурен, че за цената, за която беше продадена, с удоволствие държавата би си я купила обратно, ако чак толкова не се печели от този бизнес", допълни Трайков. По думите на министъра обаче не е толкова важно дали производствените разходи на рафинерията са високи. По-важното според него е, че ако това е така, трябва да има по-евтин внос.
"Премиерът натовари мен и други двама министри да предложим всички възможни мерки, които могат да доведат до намаляване на цената на горивата. Първият начин, който сме идентифицирали, е държавата да се откаже от някаква част от приходите от горивата, които влизат в бюджета. От акциза не можем да се откажем, защото е сред най-ниските в Европа. Вторият начин е свободната конкурентна среда.
По повод безопасността на атомната електроцентрала в Козлодуй Трайчо Трайков успокои, че няма поводи за притеснение. На въпрос дали системите за охлаждане на АЕЦ "Козлодуй" могат да издържат на наводнение, например при рязко покачване на нивото на р. Дунав, министърът заяви, че централата разполага с четири независими системи за охлаждане и няма опасност от повторения на японския сценарий.
По въпроса за бъдещето на АЕЦ "Белене" Трайков коментира, че в момента всички нови проекти за АЕЦ подлежат на преоценка, предстои и извънреден съвет по енергетика в Брюксел, на който ще бъдат обсъждана тази тема. Според него поне за следващите три месеца на проекта АЕЦ "Белене" ще бъде сложена пауза, докато се изяснят евентуалните нови изисквания.