Бижу или необходимост е луксозният автомобил, с който се появи Варненският митрополит Кирил на Никулден? Този въпрос вълнува обществеността от няколко дни. Своите тези по темата изложиха историкът Божидар Димитров и социологът Андрей Райчев в „Тази сутрин”.

Бившият министър без портфейл заяви, че въпросът е морален и по-широк и засяга също така и скъпите коли на зърнопроизводителите, правителството и президента. Той уточни, че и други свещеници си позволяват лукса на лъскави возила, но те пак не са техни и пак са дадени по същия начин.

„Защо да не се разпростира тази практика сред висшите църковни духовници? Те управляват огромни окръзи. Колите са просто необходимост в днешния съвременен свят. Вие кажете до кой клас кола е морално да се кара от митрополит?”, попита Божидар Димитров. Той даде за пример влизането на Христос в Йерусалим магаре, което тогава се е водело все едно да караш среден клас автомобил.

Ситуацията Андрей Рачев обобщи като отчайваща и като опит да се каже, че всичко е наред в българската църква. Според него историята с митрополитския „Линкълн” е само черешката на тортата. По думите му има три причини за това.

Социологът заяви, че църквата се прави на „началник” – смята за свое задължение не да служи на обществото и да помага на слабите и бедните, а да посредства отношенията на хората с Бога. Той бе категоричен, че това е сбъркан патос, който идеално се вижда в случая с отец Иван от Нови хан, „който като светец ходи да помага на сираци, а те му се карат, защото обръща внимание на тялото, а не на душата”.

Вторият сбъркан компонент според него е неравномерното разпределяне на парите в институцията: „Няма нищо по-богато от църквата. Това не е лошо, ако не виждахме гладуващи свещеници. Освен тази прогнила върхушка, има честни и вярващи духовници, които могат да ни доведат до по-доброто. Но те са абсолютно запушени от тази тапа”.

И като последна причина Райчев изтъкна изолацията към света, която налага църквата: „Християнството по генезис е интернационално нещо. Християнската църква трябва да отваря страната към света. Нашата църква дълбоко затваря страната. Изолираме се, държим се абсурдно”.

По думите му тези действия на водещите фигури в Българската православна църква са за задържане по-дълго на властта.

Вижте как продължи спорът между историк и социолог във видеото.