В Плевен се очаква днес, 3 май, да приключи процесът за пожара във влака София-Кардам, а във вторник, 4 май, съдът да се произнесе с решение. Съдебното следствие по делото завърши на 22 април.
Тричленният наказателен състав, с председател Николай Господинов, реши, че са събрани всички доказателства, които бяха поискани от страните. Днес съдът ще изслуша пледоариите на страните и последната дума на подсъдимите.
Почти цялото предишно съдебно заседание бе отделено за обясненията на тримата подсъдими. Те не се признаха за виновни. Подсъдимият Георги Иванов, който е бил заместник-директор на предприятието "Експлоатация на спални вагони", обясни, че с издадената от него на 31 август 2007 г. заповед да се заключват спалните вагони с железни щифтове е утвърдил съществуващо положение. Те били "изобретени" през 1994-95 г., а се използвали от 1998 година.
Подсъдимият Георги Георгиев - кондуктор на изгорелия вагон, каза, че е било негово задължение да отвори страничните врати и е направил всичко възможно, но е можел да спаси хората само, ако е имал кислородна маска.
Подсъдимата Иванка Костадинова - началник на влака, заяви, че нямат направена нито една грешка в действията си по време на пожара. Тя каза, че последна е напуснала горящата композиция и призна, че не е обучавана практически как се действа с пожарогасител, а само теоретично.
Прокурорът Валери Мирчев е повдигнал обвинения срещу Георгиев и Костадинова за причиняване на смърт по непредпазливост и за проявена немарливост. Иванов е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост.
Васил Василев - адвокат на близките на загиналите, смята, че процесът е преминал с нормален ход, като се има предвид, че е имало 130 свидетели и над 30 вещи лица. По думите му големият проблем е, че "твърде малко неща са се променили след това тежко произшествие" и той няма впечатление, че "са взети съответните поуки".
Произшествието се случи на 28 февруари 2008 г., при него загинаха деветима пътници.