Електронните листовки все още са проект, но като първа стъпка устройства ще "пишат" тестовете, т.е. компютър ще генерира безброй много комбинации от въпроси.
„Ние искаме хората да мислят логично и да прилагат на практика знанията си. Знаете, че преди практиката беше механично да се наизустяват листовките. И след няколко дни човек не спазва никаква логика”, коментира транспортният министър Ивайло Московски.
Екземплярите ще се запечатват с холограмни стикери още в печатницата. Кандидатът си тегли запечатан вариант и оттук насетне всичко отива в куфар - чрез баркод-четец изпитващият знае на кой кандидат какъв вариант му се е паднал.
След като решат тестовете, кандидатите ги предават и те се поставят в скенер. Така стартира прегледът на попълнените листовки.
Буквално за няколко секунди системата светва в червено, когато открие грешка.
И тук човешка намеса е невъзможна - всичко се вижда и онлайн на сайта на ДАИ. Отделно самите изпити вече са обект на видеонаблюдение, така че подсказването теоретично е невъзможно.
Самите инструктори не крият, че в момента всяка трета автошкола помага на кандидата да вземе книжки срещу пари, а не със знания.
Според транспортния министър новата система ще пести на бюджета около 300 хиляди лева годишно. Но на курсистите ще им излезе доста по-скъпо. От 12 лева таксата за изпита ще стане 20. Инструкторите уверяват, че това няма да се отрази на цената на курсовете.
Промени ще има и в самите листовки. Броят на въпросите се намалява от 60 на 45, но част от тях могат да имат повече от един верен отговор. Минимумът от точки, които кандидат-водачът трябва да събере, е 87.