Кризата удари и бизнеса с подаръците. И тази година от бранша за печатна реклама отчитат спад в поръчките на фирмите. Календари и химикалки с лого се подаряват все по-рядко. Министерствата и кабинетът пък и тази година не пращат подаръци заради икономии в бюджетите си.

В една от фирмите за рекламни материали бързат да изпълнят поръчките, но стандартните. Казват, че вече са приключили с рекламните подаръци за компаниите, а те все по-малко искат химикалки и календари за празниците.

По данни на бранша, ако преди в този период на годината една фирма е слагала лого средно на 100 000 химикалки, тази година те са само 5 000. При отпечатани 1 000 календара сега те са най-много 120. По-рано коледната кампания е започвала още през септември.

И при бизнеса със сувенирите има мода. Сега запалките не са толкова актуални, заради планираната пълна забрана за пушене на обществени места. Ключодържателите обаче не излизат от употреба, казва Цецо и удря поредното лого на сувенир.

ПР специалистите съветват фирмите да забравят за традиционните подаръци като календари и тефтери. И дори химикалка, която може да им излезе по 6 стотинки едната. Предлагат да бъдат заменени с бутилка вино или логическа игра.

От бранша са готови да сменят тактиката и да произвеждат сувенири, които ще им донесат печалби. Засега разчитат на поръчки от Европа, за да излязат от кризата- такава, каквато не са виждали от 20 години.