Само са седмица горивата по бензиностанциите у нас скочиха с около 10 стотинки на литър. От началото на годината средното поскъпване е с 20-30 стотинки или иначе казано - около 10%.

Въпреки тези заплашителни за джоба на българския шофьор данни, Андрей Делчев – председател на Българската петролна и газова асоциация, заяви, че караме с най-евтините горива в ЕС. Той цитира справка на Съюза, според която по този показател се нареждаме до страни като Румъния, Люксембург и Кипър.

За скока на цените според него трябва да сме благодарни на Муамар Кадафи: „Ролята му е в това, че когато горивото на лондонската борса мръдне, мърда по целия свят”. Той не се нае да даде точна прогноза за развитието на пазара, но бе категоричен, че ако световните цени вървят нагоре, това ще се отрази и у нас.

Андрей Делчев посочи още, че и държавата има пръст в оскъпяването на горивата след въвеждането на мерки за данъчна дисциплина.

На друга позиция обаче застана  Красимир Лалов – заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. „В Словения и Австрия работниците по бензиностанциите получават заплата 1500 евро. Самото обслужване е по-скъпо. А в същото време нашата цена е еквивалентна на тази в Словения”, отбеляза той.

По думите му в България голяма част от горивото е родно производство, което налага въпроса за наличието на монопол, подлежащ на контрол от страна на държавата.

Андрей Делчев обясни по-ниския внос с по-евтиното гориво, което предлага „Нефтохим”. „След като „Нефтохим” дава по-ниски цени, тогава как може някой да ми обясни как цената е еквивалентна на австрийската, където всичко е по-скъпо?”, зададе въпрос Красимир Лалов.

И макар, че Дарин Станков от КЗК успокои, че картел няма и българският пазар е прозрачен и олигополен, това едва ли ще облекчи по някакъв начин шофьорите. Проверка на „Тази сутрин” на столична бензиностанция установи, че цените към днешна дата са следните: бензин А-95 – 2,46 лв., дизел – 2,54 лв.