В Атина лидерите на България, Гърция и Русия поеха ангажимент да ускорят административните процедури, така че строителството на петролопровода да започне през първите три месеца на следващата 2008 година.

Костас Караманлис, премиер на Гърция: “Тази среща потвърждава добрите отношения между трите страни и символизира началото и строителството на проект от историческо значение - петролопровода “Бургас-Александруполис”.

Преките ползи за България и Гърция са от преносните такси, от които двете страни ще печелят годишно по 35 милиона долара в началото, като с нарастването на количеството транспортиран петрол сумата ще достигне до 50 милиона долара. Ще се привлекат стотици милиони долари инвестиции, ще се създадат само в България около 1 000 работни места.

Сергей Станишев, министър-председател: “На двете пристанища Бургас и Александруполис ще се построят нефтохранилища с вместимост от порядъка на 600 000 тона. За строителството им ще се използва най-новата технология и ще бъдат спазени всички екологични изисквания. Освен преки икономически ползи тръбопроводът има и голямо геополитическо значение”.

Владимир Путин, президент на Русия: “Стъпката, която осъществихме днес, е в интерес не само на нашите три страни, но и на световния енергиен пазар, защото разнообразява пътищата, с които световната икономика ще се снабдява с петрол”.

След като приключи ратификацията на подписаната спогодба от националните парламенти, ще се учреди международната проектна компания, която ще строи и експлоатира съоръжението. Тя ще е със седалище в Люксембург, решенията в нея ще се взимат с консенсус и нито една страна няма да има право на вето.

Еврокомисарят за енергетиката Андрис Пиебалгс приветства постигнатото споразумение между България, Русия и Гърция за строителство на петролопровода. Той е смятан от Европейската комисия за проект от общоевропейски интерес.

***
Идеята за изграждането на петролопровода “Бургас-Александруполис” датира от 1994 година и принадлежи на президентите на гръцките финансови и петролни групировки - Янис Лацис и Димитрис Копелузос.

Очакваното количество транспортиран нефт е между 35-50 милиона тона годишно. През юли 1994 от гръцка страна започват преговори с България и Русия за изграждане на петролопровода.

Дълго време основен проблем в разговорите се оказа спорът между София и Атина за дяловото участие на всяка една от страните в изграждането на петролопровода. При стартирането на проекта, България има 5 на сто участие, а през 1998 след поредица от преговори то е договорено на 20%.

В крайна сметка руски компании ще държат 51% от международната компания, оператор на съоръжението, а България и Гърция си поделят по 24,5%. Строителните работи се оценяват на над 700 милиона евро. Трасето на нефтопровода е с дължина 282 км. От тях 167 километра преминават през 7 български общини - Бургас, Камено, Средец, Болярово, Елхово, Тополовград и Свиленград.

С този проект се удължава линията за пренос на суров нефт от Казахстан до руското черноморско пристанище Новоросийск. От Новоросийск до Бургас петролът ще се превозва с танкери, след което той ще бъде транспортиран по тръбата до средиземноморското пристанище Александруполис.

Възможното количество транспортиран нефт на първия етап от изграждането е 15 милиона тона годишно, на втория - 24 милиона, а на третия - 35 милиона годишно. Целта е на изхода на тръбата в Александруполис да има възможност за зареждане на 300-хилядни петролни танкери.