
Ако банките установят наличието на средства по сметки на заподозрените те трябва да ги замразят и да информират Английската централна банка. Централната банка публикува и списък с имената на 19-те заподозрени, чиито сметки са били замразени.
Британската полиция арестува 24-ма граждани на страната, заподозрени за участие в разкрития заговор за взривяване над Атлантическия океан на самолети, пътуващи от Великобритания за Съединените щати. Скотланд ярд не уточни официално националността на задържаните, но според информации в медиите 22-ма от арестуваните са от пакистански произход, а останалите двама - от ирански и бангладешки.
* * *
От "Бритиш Еъруейз" съобщиха, че очакват полетите за утре от София до летище Хийтроу Лондон, и от Варна до Лондон - Гетуик да се осъществят по разписание, тъй като обстановката на летище Хийтроу се нормализира. Освен разпорежданията за ограничен брой предмети, които може да се пренасят като ръчен багаж на полетите от Великобритания, “Бритиш Еъруейз” допълнително забранява внасянето на ръчен багаж на борда на самолета по време на днешните полети от Съединените щати към Великобритания.
От летище "Варна" няма отменени полети за Великобритания. Към момента в разписанието на летището са планирани 21 полета от и за различни летища във Великобритания. От летището съобщиха още, че стриктно се спазват подадените от Гражданска въздухоплавателна администрация указания, свързани със сигурността. Не е нарушен трафикът и на летище Бургас.
* * *
От днес Съединените щати ще разширят мерките за сигурност на летищата, съобщи Ройтерс. Администрацията за сигурността на транспорта предупреди, че ще се проверява допълнително ръчния багаж включително и на изхода непосредствено преди качване на самолета.
Разкритият във Великобритания заговор е целял да използва трансатлантически полети на компаниите Юнайтид Еърлайнс, Американ Еърлайнс и Континентъл до Ню Йорк, Вашингтон и Лос анджелис, съобщи Франс прес като се позова на източник от разузнаването на САЩ. Възможно е евентуалните атентати да са насочени и срещу други големи възли като Бостън и Чикаго. Мерките за сигурност, включително и въведените от вчера се прилагат без изключение.
Заради мерките за сигурност по летищата се образуваха големи опашки. Хората чакат. Някои полети продължават да закъсняват. Според минстърът на вътрешната сигурност на САЩ предпазните мерки ще останат в сила докато властите не се убедят, че авиационната система на страната отново е сигурна и безопасна.
Правителствени източници от САЩ и Великобритания са потвърдили пред Си Ен Ен, че двама от задържавите в Лондон вероятно са имали контакт с пакистанец, заподозрян, че е член на Ал-Кайда.
Терористите, които са планирали да взривят във въздуха няколко пътнически самолета, са имали намерение да използват течни химикали, скрити в бутилки с напитки. Детонаторите са били скрити в също на пръв поглед обикновени предмети като дигитални камери. Репортаж на Си Ен Ен демонстрира как толкова елементарен план може да застраши живота на хиляди хора.
Планът е страшен, именно защото е толкова прост. Няколко пътници се качват на самолета, като всеки от тях носи бомба. Отделните й съставки сами по себе си не будят подозрение. Дори според бившия началник на охраната на летище "Бен Гурион" в Тел Авив, съвременните скенери биха ги пропуснали.
Рафи Рон, бивш директор на охраната на летище "Бен Гурион": "Можем да бъдем сигурни, че това е била една от причините терористите да изберат точно този вид експлозив, защото смятат, че ще бъде засечен по-трудно."
Ето един от възможните сценарии. Заговорниците - най-вероятно четирима - се качват в самолета и сядат далеч един от друг. В даден момент водачът става, като държи несесер в ръката си. В него е скрита една от съставките на бомбата. За останалите това е знакът да се отправят към тоалетната, където е срещата им. Те носят другите съставки. В тоалетната водачът смесва химикалите и ги свързва с електронен детонатор, скрит в мобилен телефон. После се връща на мястото си и задейства бомбата, убивайки всички в самолета и себе си.
Според британските разузнавателни служби взривната смес, приготвяна за вчерашните атентати, е била на основата на кислородната вода и е щяла да включва кремообразни и течни химикали. Медии са получавали достъп до тренировъчни касети и наръчници на Ал Кайда, в които се посочват етапите на производство на експлозиви именно от материали, широко използвани в в домакинството. А особено когато са в малки количества, е трудно да бъдат засечени. Рафи Рон смята, че охраната на летището трябва да се вглежда по-внимателно в лицата на хората.
Рафи Рон, бивш директор на охраната на летище "Бен Гурион": "Изключително трудно е човек да прикрие, че е под силно напрежение и че скоро ще погуби себе си и много други хора."
Затова трябва да се търсят терористите, а не смъртоносните им оръжия, съветва експертът.
* * *
След благополучната развръзка на вчерашните събития, неизбежно си задаваме въпроса какво би станало, ако терористите бяха успели да осъществят смъртоносния си замисъл. Другият също толкова важен въпрос е дали службите за сигурност са достатъчно подготвени за подобен случай. Предлагаме ви мнението на няколо американски експерти по сигурността.
Ако терористи се опитат да повторят сценария от 11-и септември 2001 г., американската армия твърди, че е много по-добре подготвена отпреди 5 години. Оттогава частни самолети няколко пъти навлязоха по грешка в забранената зона над Вашингтон. Те бяха прихванати от изтребители, които според военните са готови да ги свалят, ако не изпълнят нареждането да сменят посоката. Експерти по сигурността смятат, че това е в реда на нещата, след като терористи превръщат самолети в оръжия.
Кларк Кент Ървин, експерт по сигурността: "Правителството вече си дава сметка, че това е реална световна заплаха. Затова е напълно възможно в бъдеще да се наложи някой самолет да бъде свален и невинни хора да загинат, за да бъдат спасени хиляди други невинни хора на земята."
Филмът "Полет 93" подчерта извода, направен в редица изследвания след 11-и септември 2001-ва - че цари пълна неяснота по въпроса кой трябва да даде разрешение за стрелба по търговски самолет.
След атентатите в Ню Йок и Вашингтон с тази отговорност бе натоварено Северното командване в Колорадо. Ако прецени, че някой самолет застрашава определен обект в Съединените щати, Федералната администрация по въздухопаване се обажда на Северното командване, което нарежда на най-близката военно-въздушна база да изпрати изтребители към мястото. Те прихващат самолета и го предупреждават да смени посоката. Ако той откаже и придължи застрашително да приближава целта, изтребителите имат право да го свалят.
Ген.майор Уилям Уебстър, началник на оперативния отдел в Северното командване: "Задачата ни е денонощно да наблюдаваме небето и да гарантираме, че терористите няма да успеят да изпълнят своя замисъл."
Президентът също е упълномощен да поиска сваляне на самолет, но понякога случаят е спешен, а процедурата отнема време.
Кларк Кент Ървин, експерт по сигурността: "Мисля, че няма да има объркване следващия път, когато самолет навлезе в забранената зона с опасни намерения."
Някои смятат, че планът е неприложим, особено спрямо реактивен самолет. Политически и морални съображения също могат да попречат да бъде наредено свалянето на самолет. Но военните продължават да тренират, за да предприемат тази трудна стъпка, ако се наложи.