Войната по пътищата се ожесточава особено през лятото. Статистиката показва, че тогава катастрофите са най-много. „Пътна полиция” -  КАТ признава, че причините са интензивното движение в сезона на отпуските, изнервящите задръствания и лошите пътища.

И тази година пътуващите за морето и обратно ще се сблъскат с работници, камиони и валяци по трасетата. Асен Иванов с информация за пътните ремонти и невралгичните точки:

Картата на ремонтите показва, че много тежко ще бъде движението по подбалканския път, където тече рехабилитация на отсечките Калофер - Казанлък и Мъглиж - Сливен. Ремонтира се и пътя на друг натоварен участък Русе - Варна. Разбира се, заради сезона най- често използвани сега са пътищата към и по морето.

Ситуацията на север - от Агенция „Пътна инфраструктура” казаха, че вече се работи по два участъка от пътя Варна-Добрич. През цялото лято няма да спира работата по отсечките Дуранкулак-Каварна и Бургас-Малко Търново, защото те са с финансирани с европейски пари.

Вече тече подготовката за ремонта на международния път от Каварна до Дуранкулак. Участък с натоварено движение, особено през лятото. От началото на юни до средата на септември миналата година през граничния пункт са минали над 60 000 превозни средства.

„Две са трасетата, които ще бъдат рехабилитирани в рамките на този проект. Другият път е третокласен - 3 901 и хваща Каварна- Тюленово-Шабла, това е направлението, което също ще бъде рехабилитирано", каза Галя Миткова, експерт „Информационна и медийна политика” – ОПУ Добрич.

За 660 дни трябва да бъдат рехабилитирани 73 км. Ремонтите дейности обаче могат да се извършват след 31 март, така че единственият шанс да имаме път без дупки е работа през лятото.

А точно тогава и трафикът е голям, защото румънците предпочитат да пътуват с леките си коли до родните курорти.

Почивката на едно румънско семейство у нас започва неприятно - колата им занася и се преобръща:„Причината е тази дупка на пътя. Мъжът ми се опита да я избегне, да я заобиколи. И в Румъния пътищата не са много добри."

„Не е много зле, но може да бъде много по-добре, защото тук трафикът е голям, това е международен път, а и за него плащаме такса", заяви съпругът й.

Ремонтите ще се правят само в едното платно, а шофьорите трябва да спазват ограниченията, предупреждават от областното пътно управление.

На юг -  опасно тесни участъци, следвани от дупка до дупка водят туристите до най-крайната част на Южното Черноморие. Отсечката от Царево до Ахтопол и Резово от години троши колите на летовниците, но пари за ремонт не се намират.

„Пътят Ахтопол-Синеморец-Резово го наричаха „пътя на счупените огледала", тъй като пътното платно беше под 3 метра широчина и колите не успяваха да намерят място да се разминат", заяви Петко Арнаудов - кмет на Царево.

От две лета пътят е малко по-широк, но с не по-малко дупки. В още по-критично състояние е отсечката от Царево до Ахтопол.

- То е невъзможно да се пътува. Колата ми за 5 дена е разбита вече. Но няма чалъм, имам спешна работа, трябва да дойда. И как могат да го оставят? Сезонът почна, да пътуват хората, това е убийство!
- Ужасно е, тук е дупка до дупка. То си е с години така, това е традиция тука.
- Този път отблъсква всички хора. Не мисля, че държавата не може да отдели някакви средства за 15 км път да направи.

От областното пътно управление в Бургас обясниха, че ремонтът на отсечката е приоритетен.

„Разбира се, това няма да може да стане през активния туристически сезон, тъй като това значи че освен лошото състояние на пътя, към проблемите, които ще съпътстват движението на туристите, това ще бъде движението на строителни машини, което не е желателно", заяви инж. Недьо Плачков - дир. на Областно пътно управление - Бургас.

Все пак, добрата новина е, че по проект ремонтът трябва да бъде завършен в рамките на две години.

"Пътна полиция" има специално разработен план за контрол на движението през летните месеци. КАТ вече направи специална проверка, която е установила опасностите, които дебнат шофьорите по пътищата за морето.

Главен инспектор Валери Митов описва вида на опасностите по пътя - от дупките и липсващата маркировка до храстите и падналата предпазна мрежа. Ако тази мрежа не бъде подновена, дава възможност в лентите за движение да навлизат животни и както знаете това води до катастрофи.

Сред мерките на КАТ е забраната, тирове да минават по пътя Стара Загора - Сливен, където няма магистрала.

„Идеята е, тъй като пътят след магистралата е рисков, и има много ПТП-та и това налага тази промяна на движението, за да бъде успокоен потокът от автомобили”, заяви той.

Именно е този участък се очаква да бъде една от тапите - на светофара в Нова Загора.

„Предприехме мерки, но до момента нямаме конкретно решение, тъй като светофарът има нужда от реконструкция, за да мине на ръчен режим. Но община Нова Загора е казала, че няма пари и е голяма вероятността да си представят зрителите, там, в най-големите горещите трима катаджии ще регулират движението”, заяви още гл. инсп. Митов.

Всички тези констатации са изпратени в пътния фонд. Оттам казаха, че ще направят каквото могат, но пари няма. Бюджета за поддръжка на пътищата е намален наполовина тази година. Ремонтират на най-невралгичните места.

Въвеждаме временна организация на движението като ще има движение само в едната лента. И на много малко места има отбивни маршрути. Издадена е и заповед при температура от над 35 градуса тировете да не се движат.

И за финал съветите на КАТ към шофьорите. Първо - преди да тръгнат на път да проверят техническото състояние на автомобила си. И второ - да намалят агресията - защото не е важно да стигнем един час по-рано, важното е въобще да стигнем.