Международната асоциация за въздушен транспорт поиска безпрецедентната забрана за полети, незабавно да бъде отменена. Загубите за авиокомпаниите все още не могат да се изчислят, но са за милиони. Опасенията за фалити на авиокомпании обаче не отменят рисковете за полетите, преди вулканичният облак да се е разнесъл. Още за вулканичния облак и как се лети в него:

Вулканичният облак на пръв поглед изглежда като облак от прах, но съвсем не е така. Какво се случва с двигателите на самолета, когато в тях попаднат фините вулканични частици?

Най-просто казано, все едно да се изсипят няколко кофи с пясък върху работещ двигател. А и в зависимост от структурата на тези частици, когато те срещнат нагорещена повърхност се разтапят и образуват допълнителен вътрешен слой, който деформира двигателя.

Разбира се, при среща с подобен облак - това не са единствените изменения. Допирът на тези частици до тялото на самолета пораждат статично електричество, а триенето - поврежда навигационните системи.

Разбира се, подобни апокалиптични картини могат да се случат, само ако наистина самолетът попадне в центъра на вулканичния облак. Обикновено има план за реакция, а полетите по нашите ширини засега не допускат подобна опасност.

За да видите наистина какъв би бил ефектът репортерът Виктория Петрова и операторът Валентин Василев бяха в симулатор за пилоти в Института за въздушен транспорт:
Летището е Франкфурт.

Полетът е редовен пънически с "Еърбъс 320”. Мъглата е факт, но пилотите все още не знаят, че това ще е най-малкият им проблем. След около 30 минути ще попаднат в окото на вулканичен облак. Като от вулкана в Исландия.

Случва се най-лошото- дватата двигателя спират, самолетът губи равновесие и мощност. Пилотите поемат курс на 180 градуса, за да излязат от облака. Стигнат до най-близкото летище, получават разрешение и кацат.

"В една такава ситуация шансовете много намаляват за да оцелее екипажът, да спаси самолета и пътниците”, коментира Пламен Сталев - пилот.

Подобни симулатори на нашите ширини има единствено в София. През такива тренировки са преминало всички български пилоти. Те са подготвени, но ситуацията не е за подценяване, признават пилотите в отговор на искането на авиопревозвачи да се отмени забраната за полети.

"Хазартът не е допустим, особено в нашата работа, когато се возят пътници. Аз не смея и да си го помисля, ако един самолет падне заради това нещо. Как аз да застана като пилот и да кажа на пътниците – "Айде, един да дойде да пробваме”, коментира Тодор Симеонов - Институт по въздушен транспорт.