Според министерството по-малко от половината влакова не са тръгнали от гарите
или са били спрени. По данни на синдикатите над 80% от влаковете днес не са превозвали пътници. От БДЖ са стачкували под 3% от работниците, а в Националната компания железопътна инфраструктура под 4% или общо около 1 000 от над 26-те хиляди служители. Това, пак според ръководството. Засега няма изчисления за загубите от ден първи на железопътната блокада. Според информация на синдикатите, за да намали масовостта на стачката,
ръководството е сменяло в последния момент стачкуващите екипи, с такива, които не подкрепят протеста
Стачки имаше на най-големите гари като Горна Оряховица, Мездра, София и Пловдив. В някои градове, като Бургас обаче протестът беше по-скоро символичен, от едва 50-ина работници, всички в почивка. Ефективно са стачкували едва двама души.
Стотици пътници се наредиха в ранни зори на гарата в Асеновград
за да успеят да хванат последния пътуващ влак, преди да започне стачката на железничарите. Малко преди 7 ч. сутринта гарата в Асеновград се пълни с хора, някои дори притичват, за да намерят място във влака. Очакванията на пътниците са за наплив, тъй като влакът в 7 ч. е последната възможност за работещи и учещи в Пловдив.
Оказва се, че доста хора са предпочели да пътуват и с лични автомобили
Междувременно за извозване на увеличения поток от хора към Пловдив на автогарата в Асеновград паркираха двуетажни автобуси. Два влака се оказаха блокирана на Централна гара Пловдив. Експресният влак от Ямбол за София не продължи по пътя си, както и международният от Истанбул за Белград, където останаха в капан 20-ина чужди граждани. Железничари почерпиха слисаните пътници с топли напитки за извинение.
Час преди обявеното начало на стачката, на Централна гара София част от пътниците бяха решили да рискуват и да си купят билети
други не бяха и чули за опасността влакът да ги остави някъде по пътя. Влакът от София през Своге, Мездра за Видин винаги е препълнен сутрин, твърдят кондукторите. Купетата днес останаха празни. Качиха се само пътниците, които бяха на една гара разстояние от началната.
На гарата в Своге стачката започна без шумни протести и скандирания - само с празни коловози. В Мездра обаче те не бяха празни - най-малко 10 влака, и пътнически, и товарни, останаха блокирани по пероните.
Колко всъщност загубиха железниците след първия ден на недоволство?
Мария Савкова разговаря с двете страни в конфликта - директорът на БДЖ Ивайло Недев и председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев.
Тук говорим само за намаляване на загуби, защото знаем, че реализираме загуби всеки ден , т.е. стачката е добра за нас в краткосрочен план. Теоретично можем да издържим вечно, каза той.
Искам да благодаря на всички железничари, че проявиха мъжество и въпреки натиска, упражнен върху тях, излязоха на протест. Няма условия, при които утре да не стачкуваме, заяви Бунев.
Ивайло Недев също благодари 945-те служители, които не излязоха да стачкуват днес. Ние сме готови за споразумение. Ако приемат нашите условия ние сме готови веднага да се разберем, посочи той.
Тристранната среща между синдикати, работодатели и правителство в Министерски съвет приключи без конкретен резултат
но участниците в нея се разбраха да я проведат отново следващата сряда и да обсъдят социалното напрежение и пенсионната реформа. Този път съветът беше под председателството на премиера Бойко Борисов. За това го помолиха синдикатите преди няколко дни, в знак на протест срещу действията на вицепремиера Симеон Дянков, който традиционно оглавява тристранните съвети. Синдикатите излязоха от срещата и обясниха, че НСТС е незаконно свикан.
Ябълката на раздора в днешното заседание беше, че срещата е обявена като Национален съвет за национално сътрудничество
а не среща в тристранен формат между правителство, работодатели и синдикати. Съветът бе свикан, след като и на срещата при премиера Бойко Борисов вчера позициите между управляващите и синдикатите не бяха сближени.
Профсъюзите напускаха тристранния съвет заради намерението на кабинета да увеличи от догодина възрастта за пенсиониране
с още една година и отказаха повече преговори с вицепремиера Дянков. Помирителната среща обаче продължи по-малко от 15 минути и потъна в юридически спорове за легитимността на тристранката.
Според профсъюзите и работодателите най-рано следващата сряда може да има легитимен тристранен съвет с участие на правителството. За тогава обаче е насрочен и Националният профсъюзен уличен протест.
Изтича срокът за внасяне на промените в бюджетните закони, които засягат спорната пенсионна реформа. Така дебатите до следващата тристанна среща се пренасят в парламента.
До днес 700 служители са приели предложението на ръководството на БДЖ да бъдат освободени
от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда, съобщиха от дружеството. Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.
Ръководството на БДЖ още вчера обяви, че ще изиска регистър на стачкуващите, за да знае на кого няма да бъде изплатено възнаграждение за съответния ден на протест. Този списък обаче, не означава че хората от него ще бъдат съкратени, увери ръководството.
Пред bTV по-рано днес председателят на синдиката на железничарите Петър Бунев каза, че действията са продължение на предупредителните протести от март, което ги прави напълно легитимни. Според председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров обаче стачката е незаконна и ще се търсят административни санкции. Той обаче бе категоричен, че изгонени заради участие в нея няма да има. Той каза, че от ръководството на железницата са отказали преговори със синдикатите, дори в условията на стачка. По думите на Бунев утре стачните действия ще бъдат подновени от 8 ч. до 16 ч.
Не се отменя и другият готвен протест - на 30 ноември ще има митинг пред парламента заради готвеното увеличение на възрастта за пенсиониране.
Ако сте станали свидетели на хаос по гарите и влаковете – очакваме вашите видеоматериали и снимки в рубриката "Аз, репортерът” на сайта на bTV.
Гласувайте и в анкетата ни - Подкрепяте ли стачкуващите железничари?