И до днес там живее единственият капитан, който е управлявал кораби в Източните Родопи.
Тук му казват Капитанът и всички знаят за кого става дума, защото друг капитан няма. Делчо Вълчев е управлявал всичките кораби по така наречените Родопски морета. През 60-те се занимавал с гребане, когато местен властимащ му предложил нещо по-интересно.
"Привлече ме тая вода и след това Т.У. ми възложи веднъж една задача - да отида в Бургас, да изкарам курсовете и да поставим началото на обществен транспорт. Тогава тези обслужвания ги извършваха частни лодки", разказва Капитанът.
През годините доставят общо 12 кораба. Хиляди жители на селата от крайбрежието всеки ден са ходели на работа в Кърджали с помощта на корабите.
"И много като срещна от това население викат - абе, пуснете някакъв по-малък съд, да ходим до града, че много обикаляме. Аз им викам - вижте, тогава при 8 стотинки нафта, билетът беше 40 стотинки. Сега нафтата е 1,27 - 1,30 гони вече. Ако пак съпоставим, някъде ще отиде 5-6 лева билетът. Това е изключено някой да дойде", коментира Делчо Вълчев.
Преди 16 години тук пристига и най-големият кораб "Емона". Веднага след промените корабът за кратко бил собственост на популярния затворник Роко. Днес Емона има нов собственик, работи като ресторант и не е плавал от година.
В съседния язовир "Студен кладенец" е най-старият кораб - "Галата", построен през 1937 година. Днес две трети от него са под вода.
"Имаше идея да се възстанови и да се пусне в експлоатация първият български кораб "Галата", но тази идея само 2 години буксува на едно място и не знам", каза кап. Вълчев.
- А защо не става?
- Поради липса на средства - отговори Капитанът.
Останалите кораби или са откарани надалеч, или отдавна са нарязани за скрап.
