Уникален мраморен релеф, който се съхранява в частна колекция, може да е първият автопортрет на Микеланджело, съобщи Дискавъри, позовавайки се на италиански изкуствоведи. Релефът от бял мрамор е с диаметър около 35 см. като на него е издялана глава на мъж с брада.

"Това е скулптура с много високо качество, издялана с точност и деликатност. Тя несъмнено заслужава много внимание", каза Алесандро Везоци, директор на "Музео Идеале" в грaд Винчи. Творбата е идентифицирана като евентуално дело на Микеланджело още през 1999 г. от покойния проф. Джеф Бек от Колумбийския университет.

В монографията си "Трите свята на Микеланджело" той я нарича "възможен автопортрет на Микеланджело" и я датира към 1545 г. Това увеличава интереса към релефа и през 2005 г. собствениците му – благородническо семейство от Тоскана, се съгласяват да го изложат за кратко в "Музео Идеале". Сега скулптурата е изложена временно до края на месеца в музей в Капрезе, рожденото място на Микеланджело.

След допълнителни проучвания друг водещ изкуствовед Карло Стирнати подкрепи хипотезата на Бек. "Мисля, че тази хипотеза е достоверна. Портретът е от Микеланджело, а може дори да е автопортрет”. Чертите на релефа съответстват на други известни портрети на ренесансовия майстор, като този от Джулиано Буджардини и Джакопино дел Конте, съхранявани в музея Буонароти във Флоренция, както и бронзовата скулптура от Даниеле да Волтера в музея Ашмолиън в Оксфорд.

Анализ, направен от Корадо Грацуи и Алесандра Москато от университета на Пиза, показва, че мраморът за релефа е от Карара в Тоскана. С такъв мрамор работи Микеланджело по гробницата на папа Юлий Втори.

Грацуи и Москато установиха също, че релефът е стоял на открито повече от век и е почистен с киселина. Това обяснява защо повърхността е толкова гладка. Макар и Микеланджело да не е оставил подписани автопортрети, смята се, че се е изобразил като Св. Вартоломей в "Страшният съд" и като Никодим в "Пиета".