Заводът в Радомир печели поръчката за транспортен шлюз след търг, в който са участвали фирми, признати в цял свят в строителството на оборудване за атомни централи.
"Можем да го построим в нашия завод, ние сме строили съоръжения много по-големи от това. Но все пак това е едно предизвикателство, не толкова заради неговото тегло и за неговите размери, а за това, че говорим за съоръжение за атомна централа от най-ново поколение", обясни инж. Майкъл Клейтман.
Транспортният шлюз е с диаметър девет метра и дължина на изделието осемнайсет метра. Теглото му е триста и шейсет тона.
Шлюзът ще изолира ядрения реактор от външната среда. В случай на авария именно от здравината на шлюза ще зависи дали в атмосферата ще изтече радиация.
Заводът за тежко машиностроене в Радомир трябва да направи шлюза за две години и половина. Всеки етап от производство на изделието ще бъде одобряван от руската страна и от Агенцията за ядрено регулиране. Заводът е строил подобни съоръжения за атомни централи във Франция, Русия, както и за АЕЦ "Козлодуй".