Българска фирма гарантира, че може да произведе част от оборудването на АЕЦ "Белене" по всички световни стандарти за безопасност. Става въпрос за завода за тежко машиностроене в Радомир, където трябва да бъде конструиран и произведен транспортен шлюз за ядрения реактор в бъдещата втора атомна централа.

Заводът в Радомир печели поръчката за транспортен шлюз след търг, в който са участвали фирми,  признати в цял свят в строителството на оборудване за атомни централи.

"Можем да го построим в нашия завод, ние сме строили съоръжения много по-големи от това. Но все пак това е едно предизвикателство, не толкова заради неговото тегло и за неговите размери, а за това, че говорим за съоръжение за атомна централа от най-ново поколение", обясни инж. Майкъл Клейтман.

Транспортният шлюз е с диаметър девет метра и дължина на изделието осемнайсет метра. Теглото му е триста и шейсет тона.

Шлюзът ще изолира ядрения реактор от външната среда. В случай на авария именно от здравината на шлюза ще зависи дали в атмосферата ще изтече радиация.

Заводът за тежко машиностроене в Радомир трябва да направи шлюза за две години и половина. Всеки етап от производство на изделието ще бъде одобряван от руската страна и от Агенцията за ядрено регулиране. Заводът е строил подобни съоръжения за атомни централи във Франция, Русия, както и за АЕЦ "Козлодуй".