Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост, по традиция, беше отбелязан тържествено с ученически шествия в цялата страна. В София, пред паметника на светите братя Кирил и Методий пред Народната библиотека беше отслужен водосвет. Софийският университет "Свети Климент Охридски" отбелязва 24 май с академично тържество и празнично шествие.

Обикновено на 24 май, коментираме не само празника, но и това колко сме грамотни. Писмените знаци и съкращенията при общуването в Интернет започват да изместват граматичните и пунктуационни правила в писмените работи на учениците.

Иванка Добринова е преподавател по български език и литература в училището в Белово. Тази година в съчинения на учениците среща необичайни знаци и съкращения като числото 4, вместо буквата Ч и 6 вместо Ш.

"Те са забравили правилата за съкращаване, за пренасяне. Те го правят все едно си пишат в Скайп с приятели. Последният пример е от съчинение - вместо да изрази чувства, детето завършва –OMG", обяснява Иванка Добринова.

Учениците й разясняват, че при онлайн общуването съкращението означава: О, Боже мой!
Децата казват, че познават правилата за писане, но все пак допускат грешки:

"Понякога се бъркат А с Ъ, О с У, запетайките, препинателните знаци- това са най-честите грешки".

"Повечето ми грешки са при пълния член".

"Голяма част от децата не могат да направят точна подредба на текста".

Филологът доц. Иван Иванов от Софийския университет проверява кандидатстудентските работи. Казва, че всяка година зрелостниците показват все по-лоша книжовна грамотност. Освен правописните и пунктуационни грешки, показват и други пропуски.

"Те са свързани с неумението да се конструира текст, логично и внимателно свързване на мисли, да се интерпретира, а не да се възпроизвежда набор от факти. И се оказва, че хора, които са успели да взимат матурата на кандидатстудентски изпит се провалят", обяснява доцентът.

Така на предварителния кандидатстудентски изпит половината от писмените работи са с оценка "слаб". Липсват дори оригинални бисери.

"Иво се възбудил, но Ралица не му пуснала и той налетял на Стоичко влаха. От година на година все по-малко са тези бисери. Може да се говори за намалено въображение, дори в тази сфера на неадекватност", коментира доц. Иванов.  

Учители и университетски преподавалите са на мнение, че сред причините за пропуските на учениците са учебните програми в училище.  

"Трябва да се пренапишат програмите по всички учебни дисциплини от 1 до 12 клас и то именно с по-практична насоченост. В момента тази натовареност, претрупаност до натоварване и тревожни данни, които отчитат, че грамотността на децата намалява”, коментира Иванка Добринова.