В световния ден за безопасност на жп. прелезите, ще тръгне ли тенденцията надолу?
България е на първо място по брой охраняеми прелези в целия Европейски съюз и на второ място по убити и ранени.
Само от началото на годината загиналите на жп. прелез са шестима. За сравнение през цялата изминала година, жертвите са само 4. В почти 100% от случаите, виновни са самите шофьори.
Диманка Петрова повече от 20 години се грижи за безопасността на жп-прелеза в „Захарна фабрика”. Често вижда нетърпеливи шофьори, които преминават покрай бариерата или се опитват да я вдигнат сами.
„Имаше един от ромски произход със служебно жубче. Даже аз мислех, че някой го гони. При пусната бариера, с голяма скорост мина през бариерата, счупи я, обаче му изгасна колата, там и не можа да продължи”, каза тя.
Нашият екип също стана свидетел няколко нарушения, само в рамките на 5 минути.
За да не разчитат предимно на добросъвестността на гражданите, европейски страни се стремят да строят повече надлези, за сметка на прелези.
„Надлезът би премахнал черната статистика изцяло. Въпросът е до колко могат да си позволят съответния разход инвеститорите на обектите, които изпълняват в момента железопътните инфраструктури”, коментира Божидар Стоянов, гл. ревизор по безопасност НКЖИ.
Изграждането на надлез, инфраструктури и откупуване на земи надхвърля 2 милиона лева. Което за България е скъпо удоволствие.