Въпреки огромния отзвук след инцидентите с автобуси по пътищата, у нас все още има фирми, които работят в нарушение на всички изисквания. Tака излагат на опасност живота на десетки пътници всеки ден. Наш репортер под прикрие пропътува близо 3 000 километра и експериментът му извади наяве фрапиращи нарушения в една превозваческа фирма.

Възможно ли е човек да шофира 24 часа без да спи и минута?

Ивайло Везенков пътува до Швейцария и обратно. Завърна се днес на Централната автогара в София.

Оттам десетки българи тръгват за цяла Европа всеки ден. За съжаление, често това пътуване крие огромни рискове. Има фирми, които не изпращат втори шофьор, дори за пътувания, които продължават повече от 20 часа. За това алармираха наши зрители и bTV реши да направи този експеримент, за да насочи вниманието към тези опасни нарушения.

Възможно ли въобще да изминеш 1500 километра без да спиш, къде свършва отговорността и има ли е контрол над международните превози?

Истинската Одисея започва от Международната автогара в столицата

Осем часа сутринта. Дестинацията е Цюрих, Швейцария. Екип на bTV се готви да пропътува близо 1500 километра път и преход през пет държави. Преди да потегли, трябва да се увери дали шофьорите са двама и колко часа ще са необходими, за да стигнат до целта.  

Минута по-късно се среща с шофьора, който дава повече подробности за пътуването – продължителността му ще е 24 часа. Движат се с микробус, четири часа по-късно вече са на път да прекосят Сърбия. Следва Хърватия. Залезът ги заварва в Словения, където спират за 15 минути.

Хората, които често изминават този маршрут, добре знаят, че шофьорите правят съвсем кратки почивки. А това, освен че е в разрез с изискванията, крие и огромни рискове.   

„Това е абсолютно недопустимо. Според нашето и европейското законодателство нормалната продължителност на шофиране е 9 часа, като на всеки четири часа водачът трябва да направи прекъсване от минимум 45 минути", обясни Владимир Варадинов, Административно-наказателна дейност – ДАИ.

Според наредбата за международните превози, шофьорът е длъжен да разполага със списък на пътниците. На нито една от петте граници, които преминаха за 24 часа, такъв не беше показан.

Шофьорът се съгласява, че е по-лесно да са двама, но понякога нямало възможност. Признава, че е уморително, но нямало начин.  

След 17 часа път и дълго настояване от страна на пътниците и няколко критични ситуации от изтощителното каране, шофьорът спира в Милано. Почивката му обаче не продължава повече от 30 минути и отново са на пътя. В осем часа сутринта на следващия ден пристигат в Цюрих. И ги чакат още 24 часа път към България.

Пътуването в обратната посока не е по-различно. Този път шофьорът отказа да спи и минута, въпреки настояването на пътниците. Най-критичната ситуация се случи 100 километра преди Белград, когато шофьорът буквално заспа зад волана.

Съмнителните факти не свършват

В микробуса има осем места плюс едно за водача. Това го категоризира като лек автомобил и с него превозването на пътници е забранено. Подобни случаи не са рядкост. Министерството на транспорта и Държавната агенция "Автомобилна администрация" започват незабавна проверка

„Най-малкото ще бъде иззето разрешителното на тази фирма, ако изобщо има такова. В зависимост от констатираните и други нарушения може да бъде отнет и лицензът”, каза Владимиров.  

Още фрапиращи моменти от това наистина рисковано пътуване на Ивайло, можете да гледате тази събота в предаването "Хрътките" по bTV Action.