Цените на горивата за пореден ден вървят нагоре. Транспортният министър поиска да се провери има ли картел между бензиностанциите. В края на седмицата се готвят масирани протести на потребители срещу постоянното поскъпване на бензина и дизела.

Цената на едно на горивата скача с 2 процента. Основният мотив за поскъпването е напрежението в Либия. Според „Лукойл” има опасност от затруднения с доставки на суровина. От основната за България рафинерия успокояват, че при първи положителен сигнал от световните пазари, ще понижат цените.

Днес министър Цветков поиска две комисии - за защита на конкуренцията и защита на потребителите да проверят има ли картел на пазара на горива. Съмненията не са на транспортния министър, а са описани в сигнал до него от организациите на превозвачите. Те са притеснени от фалити, тъй като цената е на литър дизел е достигнала рекорда за всички времена от 2,52 лв. Те се съмняват, че има картел, защото на всички бензиностанции цените са много близки, въпреки, че вносителите са различни. Тези сигнали министърът на транспорта е препратил до двете комисиите за защита на потребителите и конкуренцията.

Каква е реакцията на двете сезирани комисии?

С една дума - липса на ентусиазъм. КЗП каза, че не могат да проверяват за картели, могат само да съберат информация и да помогнат с нея на КЗК. А пък антимонополният орган заяви, че ще провери сигналите и тогава ще прецени дали да се прави проверка за картелно споразумение. Срокът на такова разследване е поне година.

През 2008 година пак имаше подозрения за картел и КЗК в продължение на една година прави проверка. Резултатът от нея беше - картел няма. Просто пазарът се държи от четири основни вериги и всяко тяхно решение е определящо.

Аргументите на превозвачите

Те искат държавата да разследва причините, довели до рекордни цени на дизеловото гориво в страната. В момента на различни места дизелът струва от 2,53 до 2,57 лева за литър.

"Разлика от 1-2 стотинки или 5 не ни решава проблема. Въпросът е, че в една Франция или една Германия държавата връща част от акциза на превозвачите, които извършват бизнес с това гориво, а не просто разходка", коментира Максим Петков, председател на Националния съюз на превозвачите във Варна.

Тодор Атанасов има таксиметрова фирма от три години. Започва бизнеса със 700 коли, но заради непрекъснатото поскъпване на горивата за година колите са намалели на половина.

"На ръба оцеляваме. Много е трудно. Според мен специално за дизела има някакво споразумение, дали е картелно не знам, но аз съм обиколил целия свят и не съм срещал друга държава в света, където дизелът да е по-скъп от бензина", каза Атанасов.

От високите цени на дизела загуби търпят тежкотоварният, автобусният и част от таксиметровият превоз. Превозвачите обаче не вярват в обяснението, че за всичко е виновна нестабилната обстановка в Северна Африка.

"Севрена Африка не може да бъде обяснението за високите цени, защото за целия свят производството на петрол от Северна Африка е само 12 процента и това не би следвало да влияе на цените", посочи собственикът на таксиметрова компания Тодор Атанасов.

В момента цената на дизела стига на места до 2.57 лв. за литър и това е 10-процентно увеличение за последните два месеца. Заради високите цени, превозвачите предвиждат много фалити в бранша през тази година.

Защо няма ентусиазъм в двете комисии

„Това, което днес чух като логика, е, че са проверявани през 2008 и 2009 година и тогава не е разкрит картел. Тази логика не я разбирам. Ако някои е проверяван за нарушения преди две години, не означава, че сега не може да има. Превозвачите имат съмнения, че има картелни споразумения и повод за това им дават изключително близките цени на дизеловото гориво по големите вериги, а и движението на цената на дребно, което не кореспондира на движението на световните борси. За това изпратих сигнала до двете комисии – за защита на конкуренцията и на потребителите, с молба да бъде разследван”, каза за bTV Новинтие транспортният министър Александър Цветков.