Държавният изпит по професия в професионалните гимназии да се счита за втора матура, предвиждат промените в Закона за образованието. Това стана ясно на среща на заместник-министър Милка Коджабашиева с Детския съвет към Агенцията за закрила на детето. На срещата бяха обсъдени готвените от правителството промени. От своя страна децата също имаха своите предложения.

На срещата ученици от цялата страна поискаха въвеждане на механизми, чрез които да се повиши мотивацията както на учениците, така и на учителите.

"При среден успех под 4.50 учениците да бъдат премествани в отделна паралелка или да бъдат премествани в друго училище, ако това е елитно", каза Йоана Николова, София

Много учители просто нямат стимул да преподават, нямат стимул да научат учениците на нещо и това според мен е големият проблем, коментира Петя Шишитева, Бургас.

От своя страна заместник-министър Коджабашиева отговори, че има идея да бъде въведена система на атестация за учителите. Оценки ще им се поставят както от директора, така и от ученици и учители.

Предвижда се още учебният материал да бъде така разпределен, че 60 процента от часовете да са за усвояване на нови знания, а останалите 40 процента за преговор и затвърждаване. Министерството работи  и върху промени в наредбата за стипендиите. Учениците днес също излязоха със свое предложение.

"Нашето предложение е те да не са фиксирани, а да бъдат процент от минималната работна заплата”, каза Деяна Маринова от Силистра.

Учениците от професионалните гимназии повдигнаха въпроса за двете задължителни матури, които се държат при завършване на средното образование. И получиха желания отговор.

"Това, което предлагаме, втория задължителен зрелостен изпит за професионалните гимназия да бъде държавния изпит по професията", каза зам.-министърът на образованието, младежта и науката.

Така, когато бъдат приети промените в закона, учениците в професионалните гимназии ще държат два, а не три изпита при завършване на образованието си.