Съдбата на театрите и оперите попада изцяло в ръцете на зрителите. Това накратко означава новата схема на финансиране, според която културните институти могат да се разпореждат свободно със средствата си. Държавното доплащане също ще зависи от пълните зали.

Каквото си заработи института, трябва да си го ползва, а не да се равнява с другите, т.е. по-работещите да не са за сметка на по-малко работещите, обясни Митко Тодоров, зам.-министър на културата.

Предвидени са бонуси за културните институти, които успяват да продават билетите си по-скъпо, привлекли са спонсори и печелят награди от фестивали. Големите и утвърдени театри подкрепят новата система.

Трябва да се преодолее някакъв период, в който ние самите да се адаптираме към новите условия, които вътрешно сме искали и които малко или много в последните месеци вече сме изпробвали, смята Мирослав Пашов, Театър "Българска армия".  

Критиците на новото финансиране обаче са притеснени за малките театри. Според тях стремежът към по-скъпи билети и пълни зали ще доведе до по-малко представления.

Ще има стремеж да се привличат актьори, естествено столични и телевизионно известни, които да дърпат зрители и да вдигат цената на билета, смята Петър Маринков, Сдружение "Театъраутор".

Все пак от Министерство на културата си оставят вратичка - новата схема на финансиране ще бъде пробна и може да претърпи промени, ако през следващите месеци се установи, че не работи добре.