Държавата е изхарчила повече от 2 милиона лева за два катера, които трябвало да участват в спасителни операции. Плавателните съдове обаче се оказват неизползваеми, дори нещо повече - опасни. От морския бранш подозират корупция. Случаят е предаден на прокуратурата.
Преди три години Морска администрация купува катерите от Холандия. Специална комисия обаче констатира 23 технически нарушения, които правят плавателните съдове негодни за употреба. Нещо повече - опасни.
Въпреки това доскорошният изпълнителен директор на Морска администрация Николай Апостолов настоява дирекциите във Варна и Бургас да ги регистрират. Шефът във Варна отказва.
"Тези катери трябва да могат да излизат до пет бала вълнение и на разстояние до 60 мили от брега...по задание максималната скорост е 35 възела и повече, но те така и не можаха на изпитанията да достигнат тази скорост”, съобщи кап. Богдан Богданов, бивш директор на Морска администрация – Варна.
"Всъщност са използвани корпуси, които, според Лойд регистъра, могат максимум да бъдат отдалечавани на 20 мили от брега и при вълнение не повече от 3 бала, като има още едно условие - вълните да не заливат палубата”, допълни Иван Велков, от моряшкия професионален съюз.
Катерите трябвало да се използват за търсене и спасяване на бедстващи, и за борба с разливи.
Тъй като очевидно не могат да изпълнят тези задачи по море, Бургаският катер е изпратен по Дунав. Варненският дори не е на вода.
"Констатирахме, че на всичкото отгоре не е водонепроницаем. Оказа се, че постъпва вода в машинното отделение, както и в носовата част”, обясни кап. Богдан Богданов.
"И вместо да бъдат спасители, да бъдат спасявани...”, коментира Иван Велков.
Според бившия шеф на Морска администрация, това са лични нападки.
"За да ги приемат катерите, комисията гледа дали тези забележки са отстранени, така че не смятам да коментирам неща, които се въртят в пространството и се търси под вола теле”, заяви Николай Апостолов, бивш изпълнителен директор на ИА "Морска администрация”.
От Морската администрация обявиха пред bTV, че катерите са регистрирани, след като са отстранени всички пропуски. Единият бил пренасочен към Русе, защото пристанището в Бургас вече имало катер от същия клас. Не става ясно тогава защо е поръчан. Проверките на Министерството на транспорта и на Сметната палата не са открили нередности.