
Може ли едно пътуване с БДЖ да бъде наречено царско? Трудно, но все пак е възможно. Как се поддържат и за какво се използват оригиналните влакове на последната царска династия на България.
Наш екип се качи в личния влак на Цар Борис III.
Влакът е произведен 1937 г., за да вози царското семейство и височайшите му гости. Точно до него на перона стои и правителственият влак на Тодор Живков. И двата са луксозно германско производство.
"Историческата стойност на тези два влака е огромна. Това са автентични вагони, които са запазени в оригиналния си вид", каза Ивайло Димитров - зам. дир. пътнически превози.
Служителите изработват някои от частите за влаковете ръчно в своя работилница, за да ги държат в движение.
"Поддържат се с много труд, любов и желание. Това е истината", коментира Димитров.
За да са влаковете в изрядно състояние, депото пести от друго.
"Правим икономия от средства за отопление. Няма отопление на халето през зимата", заяви зам. директорът. Потвърди, че по тази причина пада таванът - "Да, от големите температурни разлики. Поддържа се една температура, колкото вагоните да не замръзнат".
Днес всеки турист може да седне в стола на Борис и да пие от неговата лична чаша с герба на царското семейство, защото влакът се използва за туристически цели.
Разходите за скъпата поддръжка и резервните части се покриват именно най-вече от туристически групи от Испания, Франция и Англия. Във влаковете се използват и като декор за филми.