Трябва ли на спешния телефон 112 да работят само хора с медицинско образование? Това беше поискано от здравния министър, който обвини операторите на 112, че често изпращат екипите на спешна помощ на случаи, които не са спешни.

Изискването за започване на работа тук е владеене на чужд език, компютърна грамотност и здрави нерви. Славка Зидан е идеалният служител на телефон 112, според министъра на здравеопазването. Първата й диплома е за медицинска сестра, втората - за психолог. Преди да започне работа в спешния телефон е работила в болница. Не отрича, че досегашният й опит й помага.

"Изискват се и лични качества на човека, който работи тук. Необходима е една по-силна психика, по голямо спокойствие. Да може да се реагира в критична ситуация. При нас важното е не да дадем медицинска или психологическа консултация, а да преценим и да насочим бързо екипите на спешните звена, които на място да преценят ситуацията”, обяснява Зидан.  

Въпреки, че 50 на сто от случаите са медицински, директорът на телефон 112 е категоричен, че нищо не налага служителите му да имат медицинско образование. Такова изискване няма и в другите европейски държави.

"При необходимост от намесата на медик ние изграждаме конферентна връзка с човека  и свързваме гражданина със специалист от Център за спешна медицинска помощ, където той получава указания или съвети как да постъпи”, разясни Стоян Граматиков – директор на "Национална система 112".