Жител на Велико Търново получава известие от частна фирма за събиране на задължения, четири години след като е прекратил договорът си с мобилен оператор.

Мъжът, пожелал да остане анонимен, научава за задължението от близо осем лева от писмо с подател неизвестна за него фирма. Първото известие е от края на 2009 г. Тогава той се обажда на посочените за справка телефони, за да разбере на кого и за какво дължи пари. След като диктува ЕГН-то си разбира единствено, че скромната сума е към мобилен оператор.

“Първо ми казаха, че е от 2007 г. След като им казах, че в този период не съм бил в страната за две години, те ми казаха, че в такъв случай е преди 2007 г.”, обясни мъжът.

Това, че личните му данни са в ръцете на неизвестна фирма, още повече го стресира.

“Второто писмо получих октомври месец 2010 г. и не предприех нищо, след като знам какво се случи след първото писмо. Нито съм звънял във фирмата, нито съм ходил в полицията да им кажа, че са ми откраднали личните данни", поясни потърпевшият.

Екипът на “Тази сутрин” потърси мнението на адвокат по казуса. Оказа се, че у нас съществуват няколко практики за събиране на задължения. При едната те са продадени на друга фирма, но има и метод, при който фирмата е наета да извършва събиранията.

И в двата случая обаче, компаниите са длъжни да действат в рамките на закона.

В офис на мобилния оператор екипът на “Тази сутрин” провери съществува ли действително задължение на името на мъжа, пожелал анонимност. Разговорът беше записан без знанието на служителите.

Стана ясно, че клиентът дължал 7.75 лева, защото през 2005 г. Имал договор за ползване на СИМ-карта. Освен това, мъжът още тогава е подал молба за отказ от вид услуга, а насъбралата се неизвестно как сума, може да бъде погасена и на място.

Служителите отказаха да дадат информация защо задължението излиза наяве години след прекратяването на договора и посъветваха титуляра да отправи писмено запитване до централния офис на мобилния оператор.