Няма умишлена човешка грешка, която да е провокирала трагедията, отнела живота на 15 българи в Охрид. Това е изводът на българските експерти от Националното следствие и Министерството на транспорта (МТ), които направиха оглед на кораба "Илинден".

Предстои експертиза да изясни защо се е скъсало едно от въжетата на руля. Ще бъде изследвана и стабилността на кораба. Македонските власти са уверили българските експерти, че ще получават всички анализи и документи по делото.

Миролюба Бенатова научи повече детайли от разследването от специалните пратеници на българските институции.

Българските експерти направиха оглед на кораба "Илинден" веднага след като той бе изтеглен до пристанището на гранична полиция в Охрид.

Атанас Костов и Георги Илиев ръководят експертите от министерството и следствието, които разследват транспортни инциденти. Казват, че със сигурност няма умисъл в трагедията с българите.

"Корабът не се е разцепил, липсва пробойна. Не открихме следи от умишлени действия", каза Синхрон - Георги Илиев, Национална следствена служба.

Засега българските експерти са установили, че липсват разписани подробни правила и изисквания за осъществяване на разходките на туристи с такива корабчета. Смята се, че това е довело до системно претоварване на "Илинден", а накрая и до трагедията от 5 септември.

Пътниците са били разпределени неправилно и неконтролирано, не са инструктирани и така са нарушили центъра на тежестта на кораба.

Скъсването на въжето е подпомогнало потъването, смятат експертите.

"За това е допринесло скъсването на въжетата, което е подействало като импулс. Това е управляващото дясно въже на руля. Това е краят на скъсаното въже - вижда се на снимка - вижда се, че е скъсано, а не е срязано", обясни Атанас Костов, директор "Разследване на транспортни произшествия", МТ.

Корабът "Илинден" има надстройка на палубата, която според разследващите може да не е извършена по правилата и също да влияе на стабилността.

Там изобщо не е трябвало да седят хора, имало е пейки за 24 души, а са настанавяни повече, сочи разследването.

Документи за историята на ремонтите на "Илинден" ще бъдат изискани от представителя на германскита фирма "Лойд" в Белград, който е издал последния сертификат за годност на кораба от май месец тази година.

"Какви ремонти са извършени, дали е спазена технологията", заяви Илиев.

Българското паралелно разследване трябва да приключи до 2 месеца. Тогава ще е ясно как точно ще бъде формулирано обвинението срещу 24-годишния капитан Сотир Филевски.

Знае се, че той също е спасявал давещите се пътници като е къртил дъски от кораба и ги е подавал на туристите. Филевски продължава да е в ареста поне до 5 октомври, когато съдът ще прецени дали да бъде изменена мярката му за неотклонение.

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето