Могат ли българи да спасят света от глобалната енергийна криза? Няколко млади учени са обединени от смела идея - създаване на свръхикономичен автомобил, който да изминава хиляди километри само с един литър гориво. Те отидоха до Германия, за да се изправят срещу 200 прототипа в едно състезание на автомобили от бъдещето.
Да започнеш от нулата в един тесен гараж, за да се изправиш срещу най-добрите, които създават технологии за милиарди - това обединява повече от половин година група студенти от Техническия университет в София. Целта им е създаването на свръхикономичен автомобил от най-ново поколение.
Макар да изглеждат като избягали от учебната скамейка, 204 студентски и ученически отбора от 26 страни, съвсем сериозно потърсиха отговор на световните екологичните и енергийни проблеми на Шел Еко маратон".
Състезанието изправя най-талантливите млади учени в света пред сложна задача - създаването на автомобил, които да надмине всички досегашни представи за икономичност. Победител не е най-бързият, а отборът изминал най-голямо разстояние, с най-малко използвана енергия.
Въпреки, че не впечатли с икономичност, автомобилът на втория български отбор - този на Варненския технически университет, събра погледите на всички участници на пистата в Германия.
"Изцяло е направена от нас, всичко сме моделирали на ръка, със шаблони”, похвали се Ангел Стоев, дизайнер в отбора на ТУ – Варна.
Консумацията на енергия по време на състезанието се приравнява към равностойността на един литър бензин. Рекордът от 4 900 км, изминати с 1 литър бензин, е на френския отбор и е отбелязан през 2010 година. Освен икономичността, основна цел на състезателите е предпазването на околната среда.
Младежите се състезават в две категории - „прототипи" и „градски тип". Отбори от Холандия и Франция заеха първите места на пистата в Германия, а градският автомобил на софийския Техническия университет зае престижното четвърто място с 63 километра за литър. Освен за радост, успехът тази година стана повод и за равносметка.
На финала студентите си пожелаха идеите им да намерят реално приложение в България, а автомобилът им да влезе в серийно производство.