От 20 до 40% е намаляла продажбата на луксозни спиртни напитки в България. Това съобщи на пресконференция в БТА днес Бранимир Ботев, председател на УС на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки.

Той посочи, че световната финансова криза не е подминала и бранша със спиртните напитки. Един от факторите за намаленото търсене според него е, че търговците на алкохол също намаляват запасите си. Според Бранимир Ботев цените на спиртните напитки се намаляват от производителите и вносителите, но потребителите не го усещат.

Проблемът е, че крайният търговец не се съобразява с това, посочиха от асоциацията. Намаленото търсене на луксозни напитки е за сметка на по-обикновените, от което търговците също се възползват. Тази ситуация според Ботев налага извода, че консумацията на алкохол като цяло не намалява, а само се трансформира.
    
Оборотът, който индустрията генерира в европейски мащаб, е около 120 млрд. евро, а пазарната капитализация надхвърля 1000 млрд. евро, уточни той в отговор на въпрос. За преки и косвени данъци и акцизи се отделят около 60 млрд. евро.

Акцизът у нас е 550 евро на хектолитър чист алкохол, уточниха от асоциацията. България прилага минималната ставка за Европа, посочиха от организацията. За сравнение те посочиха Румъния, където се събират още 200 евро за здравен фонд. Това е така, защото най-големият противник на алкохола е Световната здравна организация, посочи Ели Гюрганова, председател на Обществения съвет по саморегулация.

Участниците в пресконференцията отбелязаха, че Румъния е заложила точка за повишаване на цените на алкохола, защото в страната се смята, че по-високите цени ще ограничат консумацията.
    
От асоциацията добавиха, че до края на 2009 г. алкохолът няма да поскъпва, но в стратегията на България е предвидено до 2011 г. плавно увеличение на цените на алкохола. Към момента няма основание за вдигане на акцизите, нито финансова нужда от това, коментира Гюрганова.
 
Делът на износа във високоалкохолните напитки е пренебрежимо малък и не надхвърля 5 на сто, посочи Ботев. От асоциацията не се ангажираха с точни данни за "сивия" сектор в бранша. Близо 50 на сто от гроздовата реколта се изкупува и отива за преработка в селските казани, посочиха от организацията. Въпреки традиционната привързаност на българина към консумация на домашната ракия, по-голямата част от нея отива на пазара, смята Ботев.

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето