Автобусни фирми подготвят ново вдигане на цените на билетите. При много превозвачи увеличението с 10-15 процента вече е факт. С покачването на цените на бензина и дизела ескалира и напрежението сред превозвачите. За бранша само поскъпване на билетите може да компенсира високите разходите за гориво.

„Между 5 и 15 процента, едва ли ще стигнат до 15. Ние сме си поставили рамката, в която трябва да бъдат увеличавани цените", каза Петър Демерджиев, управител на автобусна фирма.

„Пред фалит сме вече, готови сме вече да спираме, пътници няма, горивото се увеличава всеки ден", каза Стефан Стефанов, собственик на автобусна фирма.

И ако реактивното поведение на превозвачите се обяснява с рекордните разходи за гориво, то пътниците нямат голям избор, особено на фона на задаващите се стачки в железопътния транспорт.

Превозвачи прозират картел

Дизеловото гориво, което по всички пазарни правила обикновено държи по-ниска цена от бензина, днес се продаваше за 2,57 лева  - с 8 стотинки повече от най-масовия бензин А-95. Според някои превозвачи, заради високото потребление на дизела, все повече прозират картелно споразумение.

„Ние не можем да отидем да зареждаме в съседна Македония. Тя е на 30 километра, където дизеловото гориво е 2,10 лева към момента. А те го купуват от България, ние виждаме тук от Благоевград цистерните, които всяка сутрин тръгват към Македония”, каза Петър Демерджиев, управител на транспортна фирма.

За неделя е планиран протест срещу високите цени на дизела и бензина в цялата страна. Към инициативата, която засега е само в интернет, са се присъединили близо 16 хиляди души.

„Лукойл” излезе със своя версия за поскъпването на горивата

От началото на годината цените на суровия петрол и готовите горива на международните пазари са поскъпнали с 23 на сто, а дизеловото гориво в България е скочило с едва 12%. Това съобщават от рафинерията по повод претенциите на потребители и превозвачи заради високите цени.

По малкото увеличение на цените на дизела е изцяло за сметка на намаляване на търговската печалба, подчерта компанията монополист.