По възловите софийски кръстовища няма да има трафик полицаи въпреки обещанията на кмета Бойко Борисов. На 65-те полицаи кметството възлагаше надежди да въдворят малко ред в трафика, паркирането, да плашат и глобяват нарушителите, които карат в лентите за градския транспорт.

В последните работни дни от 2008 година стана ясно, че Столичната община и МВР не са се разбрали за преотстъпването на униформените.

Провалът на начинанието за пореден път поставя въпроса за нуждата от създаването и регламентирането на общинска полиция, която да се грижи за реда в големите общини. Така, както е в повечето европейски страни.

Пътните полицаи в Букурещ са на кръстовището не защото има проблем със светофарите или нещо друго извънредно. Всеки ден на площад "Унирии", както и на останалите натоварени кръстовища в румънската столица има засилено присъствие на полиция. Не позволяват на неособено дисциплинираните румънски шофьори да спират където си поискат и да пречат на останалите.

Пътните полицаи са само една от структурите на местната полиция - комунитара, общинска полиция - тя има за задача да отстоява местните закони и реда в града.

Като например полицай, който не позволява на таксиметровите шофьори да паркират извън мястото, което им е отредено от общината. Благодарение на полиция комунитара бус лентите по важните артерии в Букурещ са свободни, няма спрели коли и улиците пропускат трафика с цялата си широчина. Задръстванията в тримилионния град са пренебрежимо малки на фона на тези в София.

За еднодневна разходка из Букурещ не попадаме на място, където тротоарът да е блокиран от спрели коли.

Законопроект за създаване на общинска полиция и в българските големи градове ще внесат през първите седмици на новата година група народни представители. Един от авторите на закона е депутата от СДС и бивш кмет на столичната община Средец Иван Сотиров.

"Нуждата от общинска полиция е въпрос, който ние поставяме от много време. Такава е практиката в повечето европейски държави. Общинската полиция трябва да се занимава с обществения ред, с наредбите на Столична община, с пожарната безопасност, с дейността на КАТ", заяви Иван Сотиров.

При ситуацията, в която се намираме в момента, тротоарите, спирките и зелените площи на София и големите градове са паркинги, а безредието е норма.

"В България общините се занимават с всичко друго, но не и с обществения ред, тъй като законът не им е предоставил тези ресурси. Хората така или иначе очакват, че това е ангажимент на кмета. Първата функция на кмета е да опазва обществения ред, а реално той няма инструмента", допълни Сотиров.

Без общинска полиция кметът няма и инструмента да се бори дори с дори най-фрапиращите беззакония по улиците. Като например да глоби амбулантен търговец, който предлага домашно вино без доказан произход, без касов апарат и без каквито и да било разрешителни на столичния пазар "Младост".

Уличното безредие в София няма аналог дори в дестинации като съседен Букурещ. По десетките километри велосипедни алеи в румънската столица няма спрели коли, а хората ходят спокойно по тротоара. Нещо толкова нормално, което за нас българите започва да изглежда като чудо.  

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето