
Бюрокрация и прехвърляне на отговорности между две министерства вече цяла година пречи да влезе в експлоатация готов инфраструктурен проект. Репортерът Стоян Георгиев разказва каква е причината да не тръгва новия фериботен комплекс на река Дунав "Никопол - Турну Мъгуреле".
Дунавското градче Никопол има 5 хиляди жители. Въпреки че има славно минало и за кратко през ХІV век е бил дори столица, днес Никопол е малък, сив и беден град. На фона на тази действителност изпъква новият фериботен комплекс "Никопол - Турну Мъгуреле". Европейският проект, реализиран по програма "Трансгранично сътрудничество" е нов, модерен и готов.
Струва 6 милиона евро
Въпреки това връзка с близкия румънски град Турну Мъгуреле няма. Фериботът не работи, а единственият служител на съоръжението на българския бряг е охранителят. "Всичко е готово. Това е платформата румънската, но нашата - не знам. Може би я строят сега", коментира той.
Повече от година съоръжението е готово, а Никопол и региона са все така изостанали и откъснати от света.
Защо не работи фериботът?
"За да тръгне една такава линия фериботна, по принцип са необходими две неща. Необходимо е превозно средство и е необходимо пристанищно съоръжение. И още едно нещо - трябва да бъде направена оценка на експлоатационната годност като пристанищно съоръжение. До момента няма постъпило заявление за регистрация - това заявление трябва да направи собственика на съоръжението. По наша информация към момента това е Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ)", обясни Петър Петров, директор в "Морска администрация" към транспортното министерство.
От МРРБ отказаха да застанат пред камера, но изпратиха своя отговор писмено. Оттам са категорични, че те са отговаряли за ферибота само по време на строителството. Вече не. Твърдят, че собственик е Министерство на транспорта. Всяко едно от двете министерства отрича да е собственик на обекта.
Такива неща се случват в България
Трансграничният проект с огледално участие от двете страни на Дунав е напълно готов от румънска страна. Червено фериботно корабче на брега на Турну Мъгуреле вече повече от година чака бюрократичните бакии в България да се оправят, за да акостира в Никопол.
Благоволението на бюрокрацията чакат и в Никопол. Докато чака международния поток от стоки и хора, градчето със славна история ще си остане забутано в края на най-бедната и бюрократична страна в ЕС.