От седмица насам новинарските емисии започват със статистика на поредните изгорели автомобили в столицата. Общо 13 коли бяха подпалени умишлено в последния ден на ноември в столичния квартал "Младост". В иначе смятания за спокоен софийски квартал, освен горящи шасита, е имало и нарязани гуми и изпочупени стъкла.

Ден по-късно полицията регистрира нови два случая на подпалени коли, този път в квартал "Хаджи Димитър”. Нови пет автомобила пламват на 2 декември и така до неделя, когато бройката на запалените возила набъбва с още три, този път в „Люлин”. Общо статистиката: за седмица, две в София бяха опожарени 28 автомобила.

Едната от основните версии на МВР за палежите е, че те са дело на сериен пироман

Другите хипотези - разследващите не изключват палежите да са провокирани от своеобразна война между застрахователни фирми. Вътрешният министър пък подхвърли и версията, че колите може да се палят от хора, които планират изграждането на платени паркинги в различни жилищни райони.

Конспирациите стигнаха и до версията, че палежите се правят, за да се отклони общественото внимание от стачните действия на железничари и синдикати. Почеркът при всички случаи до сега е един и същ - колите се заливат с бензин на предния капак и след това се запалват.

Собствениците на автомобилите нямат никакво отношение един с друг

Може би, незабелязани са останали и случаите от преди три години. През 2009 г., отново в кв. "Младост", само за нощ бяха опожарени пет автомобила. Същата нощ в "Слатина” и "Модерно предградие” пламват още три автомобила.

Анализирайки фактите, мисля, че това е човек с психично отклонение, пироман, каза в студиото на предаването "Тази сутрин” изпълнителният директор на едно от големите застрахователни дружества у нас Пламен Ялъмов.

Колите са застраховани в различни компании, има и такива, които не са застраховани

За мен това е човек, който се забавлява правейки това, посочи Ялъмов и изключи изцяло версията в случилото се да са замесени застрахователите. Факт е, че колите са застраховани при различни фирми и затова изключвам такава версия, каза още той. Паркингите в София са толкова малко, че не ми се вярва това да е причината, за мен и тази версия не е вероятна. До колкото можем, ние си правим собствени разследвания, но, все пак, не можем да извършваме действията, които полицията може.

Повечето застраховки "Каско” покриват щетата пожар, пък и било то, както в случая умишлен

обясни още Ялъмов. Масата клиенти избират пълното покритие на застраховките, съответно хората могат да предявят иск към застрахователите. Застраховки „Каско” обаче имат около една шеста от колите в България, посочи той. По думите му почти всички коли се застраховат за реалната им сума.