В сградата на Министерството на транспорта ще бъдат подписани договорите между "Метрополитен" ЕАД и двете фирми, спечелили конкурса по проекта за разширение на метрото в София от пътен възел "Надежда" през Централна гара, пл. "Св. Неделя", НДК до бул. "Черни връх".

Подписването ще бъде в присъствието на кмета на София Бойко Борисов и министъра на транспорта Петър Мутафчиев, съобщиха от Столичната община.
   
Тази част от разширението на метрото е включена в оперативната програма "Транспорт" по предложение на общината. От програмата са осигурени 185,190 млн. евро, като до пълната стойност на участъка съфинансирането е местно.

В процедурата за избор на изпълнители според технологията на строителство, трасето е разделено на първа позиция от пътен възел "Надежда", Централна гара, пл. "Св. Неделя", бул. "Патриарх Евтимий" с дължина 3.8 километра и четири метростанции, втора позиция бул. "Патриарх Евтимий", НДК, бул. "Черни връх" с дължина 2.6 километра и три метростанции, в т.ч. завършване на изградените преди около 25 г. конструкции на участъка в района на НДК.

Поради високите цени на допуснатите кандидати, обявеният през 2007 г. търг за избор на изпълнител е прекратен и през април 2008 г. бе обявена нова открита процедура.

До 21 юли комисия с членове от министерството на финансите, на транспорта, Областната управа, общината и "Метрополитен" е направила комплексна оценка на икономически най-изгодните оферти и класиране на участниците. Към комисията са привлечени технически експерти и експерт по процедурите от Съюза на одиторите от Сметната палата.

Съгласно оценката на комисията, фирмите, класирани на първо място за съответния участък, са надвишили значително изискванията за опит и капацитет, представили са най-пълни и най-добре разработени технически предложения и най-ниски ценови оферти.

В резултат на оценката и прозрачната процедура, в законовия срок до 1 август не са постъпили възражения и решението за избор на изпълнители е влязло в сила, добавят от общината.

В съответствие със Закона за обществени поръчки на 27 август са били подписани договорите за инженеринг за двата участъка. Те са за обособена позиция две - с фирма "Доуш Иншаат ве Тиджарет" с трима подизпълнители на цена 329,133 млн. лева и за обособена позиция две - с обединението "Метро Трейс", състоящо се от три фирми и петима подизпълнители на 141,960 млн. лева.
 
Вследствие на повторното обявяване на процедурата и добрите предложения на класираните на първо място фирми, цената на участъка е намалена с 84 млн. лева, отбелязват от общината.

С изграждането на изключително важните участъци от проекта ще се осигурят мощен, скоростен, извън уличен, масов градски транспорт по едно от най-натоварените направления на столицата и ефективни интермодални връзки с главните транспортни възли на града, добавят от общината. След завършването на проекта и извършваното паралелно строителство от Столичната община се предвижда през 2012 г. метрото в София да има две линии с обща дължина около 31 километра и да превозва на ден над 420 000 пътници.

В резултат на това значително ще се облекчи трафика и ще се увеличи скоростта на пътуванията с обществения транспорт. Очаква се и намаляване с над 35 000 тона годишно на количеството на вредните газове, в т.ч. парникови, изхвърляни от автомобилите и превозните средства на масовия градски транспорт и снижаване на себестойността на пътуванията с обществения транспорт, посочват от Столична община.