Арт средите в Ню Йорк са в огромен смут, след като стана ясно, че ФБР разследва автентичността на 16 творби на известни художници, сред които Джаксън Полък, Вилем де Кунинг и Марк Ротко, предаде ДПА.

Историята, започнала в края на ноември със затварянето на престижната галерия "Кньодлер енд Къмпани", мутира в нещо, което заплашва да се превърне в най-грандиозния скандал за фалшификация в света на изкуството. Галерията със 165-годишна история оповести затварянето си на 30 ноември. Новината постави уважаваната нюйоркска арт сцена в състояние на шок.

Два дни по-късно базираният в Лондон мениджър на хедж фонд Пиер Лагранж заведе дело в Ню Йорк срещу галерията и бившия й президент Ан Фридман. Лагранж твърди, че продадената му от галерията картина "Без име", рисувана от Джаксън Полък през 1950 г., е фалшификат.

Аукционните къщи "Кристис" и "Сотбис" отхвърлят творбата на художника и Пиер Лагранж поисква разследване. Според "Ню Йорк таймс" направените тестове са показали, че две от използваните в картината бои са създадени след смъртта на Джаксън Полък през 1956 г.

Лошото тепърва предстои. ФБР разследва автентичността на не по-малко от 16 картини на съвременни творци, пише вестникът. Ако подозренията за фалшификация се потвърдят, в Ню Йорк ще се разрази един от най-големите арт скандали на всички времена. В центъра на фурора са галерия "Кньодлер", Ан Фридман – многоуважаван арт експерт, и родената в Мексико Гларифа Росалес – дилър на произведения на изкуството.

Почти неизвестната Росалес – арт дилър от Лонг айлънд, твърди, че е получила изключителен достъп до наличните творби на майстори на абстрактния експресионизъм, собственост на неназован колекционер, който уж ги е придобил от самите художници през 50-те години на миналия век. Говори се, че загадъчният колекционер е мексикански търговец на захар, настоял за анонимност.

В разследването се споменават Джаксън Полък, Вилем де Кунинг, Марк Ротко, Ричард Дибенкорн и Робърт Мъдъруел. Имената на тези творци са гаранция, че вниманието на арт любителите ще бъде привлечено, като същевременно благоговението ще ги накара да не задават твърде много въпроси.

"Ню Йорк таймс" пише, че съмненията циркулират от известно време и че е имало отделни съдебни дела. Няколко от тях са били заведени срещу нюйоркски арт експерти, в частност Ан Фридман и Джулиан Вайсман, които са търгували с творби на Мъдъруел от името на галерия "Кньодлер".

Разследванията обаче не са били така мащабни, както настоящето. Някои от тях са уредени със споразумения. Адвокатите, представляващи Фридман и Вайсман, са отказали коментар, когато са били запитани от агенция ДПА за подробности. Адвокатът на Росалес Анастасиос Сарикас обаче твърди, че тя е станала "жертва" на недоразумение. По думите му клиентката му "никога умишлено или съзнателно не е продавала фалшиви произведения на изкуството". Сарикас е отказал да разкрие самоличността на колекционера, предоставил творбите на Росалес.

В цялата тази смущаваща история остават неясни причините за внезапното затваряне на "Кньодлер енд Къмпани". Говорителката на галерията Кат Блумквист е заявила пред ДПА, че става въпрос за "бизнес решение", а не в очакване на грандиозен скандал. "Решението няма нищо общо с г-н Лагранж или с обвиненията във фалшификация", казва говорителката, обяснявайки, че то е обмисляно дълго време.