Законът за закрила на пациентските права у нас от години е само проект. Правилата, по които работи системата са в Закона за здравето, за здравното осигуряване, Националния рамков договор, в инструкции на Здравната каса и наредби на министерството. Най-общо, над всичко, но и най-неизвестни стоят правата ни, записана в Европейската харта за правата на пациента.
Тя ни гарантира право на достъп и профилактика, на уважение на времето на пациента, на достъп до иновации - общо 14 основни и значими права.
"Правата на пациента са дълг на медицинските състави, ако само това запомним, значи сме разбрали нещо за истината на живота днес", призна Гиньо Ганев.
В специален наръчник, подготвен от омбудсмана, е събрана информация за какво точно могат да ви искат пари при личния лекар и в болницата, какво е длъжно да прави Джипи-то, какво трябва да свърши Спешна помощ. Наръчникът се разпространява онлайн и на хартия.
Омбудсманът призова пациентите да се запознаят с правата си, за да си спестят разочарования, санкции, а понякога и злоупотреби.
При нарушение на правата ви на здравноосигурен, можете да подадете жалби до Здравната каса и районния център на министерството. Когато не сте доволен от качеството на медицинската услуга, трябва да уведомите и БЛС, а за лекарска грешка - министерството. Когато сте недоволни от институциите и структурите, предоставящи обществени услуги - подавате сигнал и на омбудсмана.